Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 4 december 2013

Vila i frid lilla mamma

Av Malin - 4 december 2013 09:06

Så gick mamma bort igår kl 12.10 så nu slipper hon lida mer.


Klockan 10.10 ringde min far då personalen tyckte att vi barn nog borde komma, de märkte när de tvättade henne på morgonen att kroppen visade tecken på att hon inte hade långt kvar. Mamma hade ju dessutom inte vaknat sedan kvällen innan när hon somnade vid 21.

Min äldsta bror var på plats när jag kom & sedan kom även hans fru. Vi pratade om det mesta hur det varit under den sista tiden. Min moster hade natten mot igår drömt om mamma, att de var på semester & mamma skulle springa uppför en trappa & min moster skrek nej nej... Precis när jag berättat denna drömmen för alla så tog mamma ett högt rosslande andetag, följt av några lugna & sedan somnade hon in. Undrar om denna dröm var symbolisk.

Vi brast alla i gråt givetvis då mamma varit en stor del i vårat liv liksom våran pappa, hon har varit den som liksom hållt ihop familjen, anordnat middagar & julen som nu står för dörren har hon fullkomligt älskat. Kommer så väl ihåg hur glad hon var när hon fick börja julbaket till tonerna av alla traditionella jullåtar.


Vi fick medan de tvättade henne & tog bort alla slangar sitta i allrummet där vi blev bjudna på kaffe & smörgås, personalen tände även ett ljus för henne. Jag & min brors fru åkte hem & hämtade hennes kläder så de fick sätta på. När hon var klar & min bror från Luleå samt brorsbarn kommit så samlades vi alla där inne hos henne.

När vi var klara åkte vi alla hem till pappa (och mamma) för kaffe & fika, pratade lite praktiska saker & valde hennes älsklingslåtar till begravningen så idag ska vi åka & boka tid hos begravningsbyrån som vi kommer låta ta hand om allt. Finns så mycket praktiskt att ta hand om & vi måste alla finnas där för pappa.


Hur mår jag själv då... Jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Ena stunden gråter jag, vehöver bara vara en liten sak som väcker minnen & nästa så är jag glad för mammas skull, att hon slipper lida mera för cancern var inte snäll mot henne.

Alla hanterar vi sorg på olika sätt & på ett eller annat sätt går vi vidare i livet med mamma vid vår sida men nu som en ängel som vakar över oss. Jag sade skämtsamt till min moster när hon var här förra veckan att mamma kommer att bli chockad när hon ser vad jag pysslar med ibland när hon gått över.


Nu har jag tänt en massa ljus för mamma & satt in en karréstek i ugnen, karré som mamma gillade att laga till & fanns det billigt på affären lagrades det i frysen. Tänkte bjuda pappa på middag nämligen.


Ha en riktigt fin dag ni som orkar läsa & kom i håg att ta vara på tiden ni har med era nära & kära, slösa den inte på onödiga konflikter för en dag kan det vara för sent.


Ljus & Kärlek


Vila I Frid Lilla Mamma  

 
 
RockBabe!

RockBabe!

5 december 2013 11:59

Jag har läst hela inlägget och är glad över att du delar med dig. Fick mig att tänka på när min mamma gick bort och vet att du nu har en period framför dig som kommer vara allt annat än normal.
Det sista du skriver stämmer så otroligt bra och tänk om fler tänkte och levde med tanken att det kan vara för sent när som helst. Vi lever inte i oändlighet så det gäller att ta hand om varandra nu.

Skickar en varm kram till dig och de dina.

http://klokegard.se/blogg

Malin

5 december 2013 21:12

Tack snälla, jag beklagar din mors bortgång. Man har bara en mamma & vi stod varandra nära, idag när vi har gjort bort begravningsbyrån igår & valt kgravplats idag så slog det mig att jag inte kan ringa henne & berätta hur det går så som jag gjort med det mesta i mitt liv.
Håller med dig, vi måste ta hand om varandra & nu när mamma är borta & pappa är själv ligger mitt fokus på att finnas där för honom. Inte lätt när någon man delat 57 år med går bort & man plötsligt finner sig utan dem.
Tackar för kramen & sänder en varm tillbaka

 
luvcatz

luvcatz

6 december 2013 16:12

Beklagar sorgen :(

Livet går vidare o du med den, ha en fin helg!

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Malin

6 december 2013 20:56

Tack snälla för omtanken. Ja, livet går på något konstigt vis vidare, sorgen är dock väldigt stor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Lördag 23 mars 07:24

Ja så är det, vet inte hur många gånger jag försökt skriva här men jag har helt enkelt inte orkat. Själv har jag tänkt att det är vårtrötthet som de äldre brukar tala om men arbetsförmedlaren och min kontakt på försäkringskassan tror att det är för a...

Av Malin - Lördag 9 mars 12:33

Snart är sportlovet över och det känns ärligt väldigt bra eftersom direkt som jag är hemma några dagar så börjar de mörka tankarna komma igen :( Tankar om min existens, att jag bara är "a pain in the butt" för alla, att ingen vill umgås med mig och s...

Av Malin - Tisdag 5 mars 08:53

Sportlovsveckan har börjat lugnt då jag i helgen som var bestämde mig för att tillaga all mat som jag skulle göra så att redan i söndagskväll var frysen påfylld med portioner :) Igår gjorde jag inte mycket mer än var ut med Wilma, bokade tvättstuga t...

Av Malin - Fredag 1 mars 07:06

Ja, när jag arbetstränar så har jag ju samma ledighet som lärarna så igår vid lunch tog jag sportlov :) Startade med ett besök hos frissan för att få bort mitt 2 cm långa hår på sidorna så nu är det en perfekt mohawk igen :) Blev extra glad när jag j...

Av Malin - Onsdag 21 feb 18:47

Tiden går fort och jag blev lite chockad faktiskt när jag såg hur länge sedan jag varit in här och skrivit. Har varit rätt trött och har svårt för att sitta en längre tid pga smärtor i ländryggen/stjärten och höften men nu ska jag försöka ta mig i kr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards