Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 23 mars 2014

Tjooo hoooo

Av Malin - 23 mars 2014 07:15

Söndag är här, inte för att jag vet om jag direkt tjoar men nu är det ju 1 dag mindre till vi åker på våran 1 veckas semester. 55 dagar kvar & nu lägger jag i stöten för att tappa några kilon, åtminstone de jag gått upp sedan mamma gick bort, har faktiskt gått upp 9 kilo sedan hon lämnade oss.

Så nu ska det lagas en förbrännande kycklingsoppa som man får äta max 2 veckor i stöten, sedan måste man ha ca 1 veckas uppehåll innnan man går på den igen. Har tidigare ätit den & den är kanongod...


Här är receptet:

1 kg kycklingfilé, skurna i lagom bitar. Fräses innan resten av ingredienserna tillsätts.

2 burkar krossade tomater

1 paket gröna linser

2 lökar, finhackade

2 gröna paprikor, finhackade

1 stång celleri, hackad

vitlök

salt

chili

sambal oelek

Sedan fyller man upp grytan med vatten

Brukar laga den i en 5 liters gryta, låt puttra ca 1 timme


Idag ser det ut att bli en riktigt fin dag, ska dock nu få färdigstädat lägenheten & sedan har jag även bokat tvättstugan mitt på dagen. Tänkte ta en lite längre prommis med Wilma när jag är klar med allt "nyttigt", sedan kan det vara skönt med en dusch innan man sätter sig & njuter av att allt är klart. Tänk hur skönt det är när man är färdig & bara kan sätta sig ner & känna sig nöjd. Kycklinggrytan ska jag ju också fixa till så till middag blir det nog just kycklingsoppa, måste bara ut & införskaffa alla ingredienser :)


Igår svamlade jag mest runt känns det som... På morgonen hade jag tänkt slutföra städningen men började med lite mer grovstäd i köket & då drar ju tiden iväg. Lunchade hos min far, även min bror med fru var & hälsade på så det var trevligt att träffa dem med. Pappa är duktig sedan mamma gick bort, han städar & tvättar & lagar mat, ingen färdigmat där inte. Igår fick vi potatis med kassler i ostsås    När jag kom hem "småstockade" jag lite & på kvällen kom Mari över, alltid roligt att träffas & prata men igår var vi båda väldigt trötta. Inte börjar man väl bli gammal? Tror faktiskt att pensionärerna är uppe längre än mig ibland.

Innan jag somnade låg jag & chattade med min "vän" som var smått orolig för ett brev han fått från lasarettet, vilket jag förstår fullkomligt men jag tror också att det kommer att gå bra. Tråkigt när man är så långt bort & inte kan vara där som stöd. När jag sedan lade mig började axeln jag spräckte förra året att spöka så efter lite piller slutade den & jag kunde sova hela natten vilket jag inte gjort på 3 till 4 månader.


Så utvilad ska jag nu ta tag i denna förbenade städning & få klart den innan jag ska ner i tvättstugan. Hoppas att ni andra har en roligare söndag utan en massa göra utan kan vara ute & njuta av det fina vädret.


Tjillevippen


Önskar jag kunde ringa String-Emil idag     


 
 
luvcatz

luvcatz

25 mars 2014 22:26

Mums, gott recept :)

Lycka till, du tar de där kilona lätt nu när våren kommer o man börjar gå ut igen :)

Kram

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Malin

27 mars 2014 19:26

Ja, den är kanongod denna grytan :) Sätter lite extra sambal så det blir lite drag i den.

Ja, jag hoppas det, nu har vi så fina dagar så bara att gå ut lite längre promenader med vovven :)

Kramar i massor från norr :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Söndag 14 april 16:20

Ja, första veckan efter påsklovet gjord och så även helgen, hela veckan bara swishade iväg i en herrans fart. Kanske är så det blir när man trivs där man arbetstränar. Blev mycket Hooja i torsdags och eleverna var helt slut efter dansandet :)    ...

Av Malin - Torsdag 4 april 07:46

Ja så är det, i morse när jag var ut med Wilma vid 6.30 så blev morgontoaletten snabbt gjord då graderna visade -18. Länge sedan vi nu haft så kallt så man är inte van och till helgen verkar de även lovas lite snö men så brukar det ju vara om vårvint...

Av Malin - Söndag 31 mars 17:08

En dag kvar men en vecka ledigt för mig :) Hoppas att få lite mer ork så att jag kan göra en del här hemma, skulle vara så skönt.  I morse trodde jag att jg legat och blåst lite längre än vanligt, till jag blev påmind om att vi faktiskt har ställt ...

Av Malin - Lördag 30 mars 07:25

Rubriken gäller givetvis inte alla men nog är det många liksom mig som sitter ensam när högtiderna ska firas. Tidigare blev jag ledsen när jag tänkte på det men numera orkar jag inte knappt bry mig. Jag har inte påskpyntat förutom att min godisskål...

Av Malin - Lördag 23 mars 07:24

Ja så är det, vet inte hur många gånger jag försökt skriva här men jag har helt enkelt inte orkat. Själv har jag tänkt att det är vårtrötthet som de äldre brukar tala om men arbetsförmedlaren och min kontakt på försäkringskassan tror att det är för a...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards