Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg den 29 april 2014

Av Malin - 29 april 2014 10:11

Har fortfarande skrivtorka eller ska jag säga att det inte händer nog mycket just nu & jag tror nog att ni skulle bli rätt less om jag bara skrev om hur jag pysslar på hemma. Jag skulle i och försig kunna göra ett inlägg & i de som kommer efter skriva "se föregående inlägg" för det är väl så mina dagar ser ut just nu.

Men nu är vi i alla fall nere på 17 dagar till våran Turkietresa. Igår när jag var & handlade stötte jag på en man som betalat nästan 70 000:- för en resa till Turkiet med sina barn. All Inclusive som det så vackert heter & som alla anser sig tjäna på när man har barn men gör man verkligen det? Alla räknar upp allt som ingår typ mat & aktiviteter men ärligt... Äter de verkligen för det de betalar? Är de med i alla aktiviteter som ingår? Skulle nog inte tro det + att maten står framme, på vissa hotell väldigt lång tid lång tid, så att folk får magsjuka. Nej, han skulle garanterat ha kommit undan billigare även om han bodde på ett "vanligt" hotell & åt ute med sina barn & då inkluderar jag även drickor, glass osv som man vill ha under dagen. Men seriöst, 70 000:- till Turkiet?


Men nu till min rubrik, reseledarutbildning. Alla ni som, liksom mig, gillar att resa men skulle vilja ta steget längre & jobba som guide. Tveka inte, ansökt till något av charterföretagens reseledarutbildning, ni kommer inte att ångra er.

Jag själv gick utbildning för VING -94 på Cypern, vi var ett gäng på 40 personer från Sverige, FInland & Norge som anlände entusiastiska & förväntansfulla till Cypern en dag i november & skulle vara där i 6 veckor för utbildning &

kul.


 


Vi bodde i Ayia Napa på ett av VINGS egna hotell där jag delade rum med en Norska, vi var inte lika men drog ändå jämnt & respeterade varandra. Hittade dock en livslång vän i Maria som kom från Finland, det första hon kom ihåg av mig var mötet vid bagagebandet när jag bad henne hålla utkik efter en väska med både brun & orange tejp runt. Hade liiite problem då jag började packa 1 timme innan jag skulle iväg & med tanke på att man skulle ha en del material med sig blev min resväska för full & låsen öppnade sig på flygplatserna. Därför tejpades väskan bra för att inte gå upp. Maria & jag hittade i alla fall varandra & kallades "barsittarna" av våra lärare & visst tillbringade vi mycket tid på barerna men vi drack inte enbart alkohol utan blev ju kaffe & läsk dagtid.



Vi fick lära oss om turism som är ett väldigt brett ämne men vi fick även lära oss grekiska, kommer väl ärligt inte ihåg så mycket nu men kan i alla fall läsa om jag får en text framför mig, vad det sedan betyder var ju en annan femma.

VI guidade runt varandra på området, bara fantasin som satte gränser för vad var vi guidade våra kurskamrater    När vi sedan skulle på en kryssning till Israel & Egypten fick vi köra transfer i bussen till & från hamnen för att även öva på det. Tyckte lite synd om de 2 pensionärerna från vårt hotell som var med, de fick vara med på många transfers runt om vår världs flygplatser.  Lektionerna var både inom & utomhus. På vardagarna då var det bara att dra på sig träningskläderna & vara med på morgongympan där vi även, i grupp, fick hålla ett pass. På den tiden lästes det också upp nyheter hemifrån av personal så vi fick, i par, även hålla radiosändning.



     


Lektionerna var blandade, seriösa men en lagom blandning av allvar & humor. Kommer så väl ihåg en lektion som hette flexibilitet. Där fick i slutet frågan om vi var flexibla, givetvis svarade alla. Säkert? JAAAAA!!!!! Ok, bra då får ni ett nytt schema för morgondagen. Och vad glada alla blev när vi såg att vi var lediga 5 timmar mitt på dagen, sedan rasade de flestas ansikten när någon såg att vi skulle börja första lektionen klockan 5 på morgonen. Ja ja, vi fick ju skylla oss själva, vi var ju faktiskt flexibla.

Klockan 5 stod vi alla utanför dörren till klassrummet, där fanns en lapp där det stod att vi alla skulle banka på dörren & ropa vårat namn. Efter det öppnades dörrarna, en efter en blev vi målade i ansiktet & sedan fick vi stå vid våra platser & säga "jag är dum". Men vi orkade i alla fall upp alla så en eloge för det i alla fall. Som sagt allvar blandat med humor, vi hade roligt & visst fastnade det lite i alla fall.   



Vi fick även erbjudande att för en billig penning, under 300:-, åka på en kryssning till Israel & Egypten vilket vi alla hakade på. Bra underhållning på båten, bra mat, bra guidning i både Israel & Egypten men oj vilka höststormar på havet. Vi hade hytterna längst ner & det kändes som att man åkte från huvudändan till fotändan hela tiden. Maria kom på den brillianta idén att om man dricker så att man blir full så känner man ju ändå inte att det gungar. Så här i efterhand kan jag säga åt alla som tror det, DET FUNGERAR INTE ha ha ha... På morgonen var vi många som var sjösjuka & inte kunde äta frukost men vad gjorde det. Vi hade ju roligt om kvällarna & fick besöka många historiska platser, bland annat födelsekyrkan, klagomuren, pyramiderna, sfinxen & se Tuthankamons skatt.


     

   


Givetvis hann vi även se mycket av Cypern, det är verkligen en ö med mycket att se & speciellt om man är intresserad av historia & inte bara vill se stranden & pool området. Passa på att åka till Nicosia, åk & se mosaikerna, besök museum. Finns så mycket att se.


       

     


Vad som också stod på schemat var cabaré då de flesta större hotell har sina egna shower. Våran grupp var sist ut så vi hade ett tema som handlade om julen eftersom vi åkte hem just innan julen. Jag är har aldrig varit & kommer heller aldrig bli någon linslus & gillar inte att stå framför folk på scen så jisses vad jag var orolig. Men när man väl stod på scenen var det roligt & man fick en kick & skulle mer än gärna gått upp igen. Där fick vi i grupp själv sätta ihop hella showen, scenkläder osv. Lektionen i scensmink kom också till använding även om vi fick lite hjälp innan vi skulle upp. Roligt var det i alla fall.


           


Förutom allt vi fick lära oss så hade vi riktigt trevligt tillsammans, blir väl alltid lite drama, kärlek osv men det hör väl bara till antar jag. Jag har i alla fall ett minne för livet även om jag aldrig tog något jobb inom branchen just då. Hade ett arbete som jag trivdes med så det kändes inte aktuellt men jag har i alla fall med mig detta i bagaget & kundkap väger inte mycket & minnena är guld värda. I år är det 20 år sedan vi gick våran utbildning men de finns kvar & som sagt... Gillar DU att resa & vill gå steget längre, tveka inte, ansök till en av researrangörernas utbildning.


       

     


Så var Bitterfittans skrivande klart för idag, hoppas att ni fann det lite intressant i alla fall.


Tjillevippen

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards