Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg den 6 maj 2014

Av Malin - 6 maj 2014 11:23

Alla mina dagar ser ut likadana så jag tror att ni skulle tröttna på att läsa samma var dag så idag kommer ännu ett tips på resmål & då Alcudia på Mallorca. Innan jag börjar skriva om det måste jag bara fråga... Varför blir vi kvinnor straffade med pms varje j-a månad????? För det första, in med bidrag till bindor/tamponger & för det andra, medicin bidrag införes för oss som spyr, svimmar av & även fått hjärnskakning till följd av smärtorna. Så var det sagt   


Så till Alcudia på Mallorca, dit gick min första utlandssemester som 20:åring & dit fortsatte jag & min väninna att åka år efter år & ofta 3 veckor i stöten. Vi kunde denna ort utan & innan & skulle nog lätt ha kunnat guida runt semesterfirare.

Dagarna tillbringade vi oftast på stranden, gick ner vid kl 8 & kom upp på hotellet vid kl 17, snacka om två pepparkakor efter tre veckor men oj vad skönt vi hade det. Stranden är 14 km lång så det finns plats, långgrund & fin.


     


Visst hann vi med en del annat än att pressa på stranden, två dagar i veckan var är det marknad i Gamla Alcudia. Dit traskade vi hur varmt det än må ha varit. Oftast strosade vi bara runt & njöt men ibland handlade man en väska eller någon liten pinal. Köpte ett år 4 akvarellmålningar av en danska som bodde där nere, hon målade otroligt fina tavlor av "sitt" Mallorca, de hänger nu i hallen hos mig. En säljare man alltid kommer ihåg är killen som med sin åsna stod & sålde lergökar, kanske dels för att man då tyckte att han var så charmig men vi köpte ändå inga lergökar ha ha ha...

När jag ändå är inne på marknader, jag har inga bilder dessvärre men om ni får tillfälle så besök marknaden i Inka, den är otroligt fin & det finns allt mellan himmel & jord där, väl värd ett besök.


   


På vägen dit hann man utforska omgivningen & dels hittade vi en gammal teater från romartiden & i gamla Alcudia så kan jag även rekomendera ett besök i Kyrkan som är otroligt vacker invändigt & utvändigt med för den delen.

Jag har även en konstig böjning & det är att besöka kyrkogårdar, de ger mig ro & det är roligt att se hur de skiljer sig så ett besök på den hann vi också med.

En sak jag minns från våra promenader till de gamla delarna är värmen, jisses vad varmt det var men under alla år vi var dit tog vi aldrig hästdroska eller taxi utan knatade på i värmen med vattenflaskan i handen.


       


En utflykt jag kan varmt rekomendera & som vi varit på två gånger är den till Macorica & Drakgrottorna eller som de heter på Spanska Cuevas del Drach.

I Macorica får man besöka fabriken & butiken för Mallorcapärlorna,

Vet inte om det ingår längre men vi fick även besöka en liten budik där man sålde souvenirer & likörer, när man kom in fick man ett litet glas & så fick man gå runt & smaka på de olika likörerna som de hade i tunnor. Behöver jag säga att efter det stoppet var alla mycket gladare i bussen ha ha ha...

Sist men inte minst Cuevas del Drach, dessa underbara droppstensgrottor söder om Porto Cristo där det finns inte mindre än 6 sjöar att utforska som är mer än 200 meter djupa. Den sjö som finns i mitten är 40 meter bred  & 9 meter djup. Överallt fördundras man av de märkliga formationer av droppstenar som både hänger uppe från taket & sticker upp från marken. Under turen i grottprna hamnar man till slut vid en av sjöarna, där får man sitta ner på bänkar. Efter en stund släcks lyset ner i hela grottan & in kommer båtar glidandes med en liten orkester som spelar klassisk musik, en helt undebar upplevelse som man inte får missa.

       


Något som man när vi var där kunde bli erbjuden överallt så var det gratis utfärd till någon av skinnfabrikerna för en Modevisning & chans att inhandla skinnkläder. Vi åkte första året, & den modevisningen var på ett gammalt kloster, jag min väninna & min far som när vi kom dit fick agera modell då de inte hade några manliga. Ett uppdrag han klarade av galant far min. Åk gärna på en sådan om ni ändå ska inhandla skinnjackor tex.


     


Jag tycker att Alcudia är perfekt som turistmål oavsett ålder, det finns helt enkelt något för alla & var inte rädd för att se er om. Man vet aldrig vad som väntar bakom nästa hörn. Vi hann med att gå vilse ett otal gånger, bli jagade av vakthundar & jag hann med att dejta en kille som jobbade på ett disco. Han raggade upp mig på stranden, Gabriel... Kom sedan & hämtade mig vid hotellet med sin lilla blåa bil som på motorhuven hade en banan & på dörren en tunga ha ha ha... Åkte på en liten guidad tur i bergen med honom. Så se er om & var inte rädd att ta en avstickare från huvudvägen.


Tjillevippen


   

Avslutar med några tips, papperskorg när bikinilinjen ska ansas & fönen är kanon till att torka trosor.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards