Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 7 november 2017

Sol, diabetes, mat och vovve :)

Av Malin - 7 november 2017 08:53

Sol är det i alla fall ute och det är ju riktigt härligt må jag säga efter regnet så det stämmer ju att efter regn kommer solsken eller som en man i pappas hemby sa "efter detta väder kommer annat väder" och det är ju sant ha ha ha...


Igår ringde psykologen, mötet på fredag flyttas till nästa vecka då hon var kallad till något möte men det gör inte mig mycket. Jag tycker att jag mår så mycket bättre, berättade även om det men hon tycker ändå att jag ska skynda sakta så att jag inte får något bakslag om jag kör ut mig totalt. Jag känner bara att det är så skönt att orka mer igen och inte bara ligga och stirra i taket i flera timmar medan tankarna rusar i huvudet. Bara det att dammsuga, tidigare fick jag vila efter varje rum men nu är jag normal där och dammsuger allt i ett och sedan är det klart. Tidigare tog det ca 1 tim att dammsuga min 2:a men nu tar det 15 minuter så en klar förbättring. Ska även på torsdag tvätta mina soffor så tvättstugan är bokad, skulle gjort det förra veckan men givetvis började det då att regna och då kan man ju inte vädra dynorna och kuddarna till ryggstöden. Jag brukar normalt tvätta den 2 ggr/år så det ska bli skönt att få tvätta den ordentligt nu. Sedan ska sovrummet få sig en genomkörare i helgen har jag tänkt, måste bara kila in till möbelaffären och se om de har sådana där nät som gör att mattor inte halkar runt för mina mattor i sovrummet är livsfarliga just nu och jag vill inte halka och slå mig mer än jag gjort de sista åren :)


Jag vet egentligen inte varför jag plötsligt fått en sådan vändning i mitt mående men det kan vara en kombination av allt.... Dels så hade min moster hört att det forskat i USA gällande diabetes och att de kommit fram till att om man är deprimerad kan det bero på just för högt blodsocker. Nu ligger ju mitt normalt eller på gränsen just innan måltid och efter måltiden ligger det normalt. Dessutom har jag börjat ta bipollen vilket gjort att jag är pigg om dagarna, sover just ingenting men däremot nätterna sover jag som en stock och det är ju en stor skillnad mot de sista 4 åren då jag bara sovit typ 2-3 tim/natt. Så jag tror att mitt mående som nu blivit bättre beror på många faktorer men vad spelar det för roll då jag mår bättre :)


Diabetes ja.... Peter Jihde... Vilken j-a pajas om jag får säga det. Sedan han fick diagnosen så är diabetes en sååååååå stor sak så att man måste ordna diabetesgalor och en serie där man möter människor med diabetes. För helsifyr, man ska ju inte vara sin sjukdom utan låta sjukdomen vara en del av en själv. Som den gången han rev upp himmel och helvete för att affären lagt lite choklad bland frukten för att det var chokladens vecka, har han så dålig karaktär att han var tvungen att köpa en eller??? Jisses, det som till sist fick mitt blodsocker att skjuta i höjden var all apelsinjuice och frukt som jag överkonsumerade, ska jag då kräva att affärerna tar bort det från hyllan?

Jag vet inte om jag bara är okänslig eller dum men jag har levt med diabetes i familjen då både mormor och mamma hade det så för mig så känns det bara som att der går att styra med mat och det är inte så jäkla svårt faktiskt och man kan unna sig ibland. Nu har ju jag i och försig kanske inte lika allvarlig diabetes som många andra men detta är i alla fall min åsikt.


Vad gäller min kost så har jag slutat med vitt bröd, pasta, potatis osv... Jag tar var morgon 2 skivor finn crisp med tonfisk på, inget smör, och min yoghurt med bipollen. Lunch och middag är numera mat lagad från grunden för då vet jag att jag har koll på ingredienserna för i stort sett allt man köper innehåller ju socker då det är en smakhöjare.

Eftersom jag tagit sockret 7 ggr/dag så kunde jag ju klart se att korv med bröd/senap/bostongurka hade bra mycket mer socker än tex ugnsstekt lax med broccoli och min egen dillsås. Så laga mat från grunden och det gäller ju även om man inte har diabetes, det är nyttigast så.

Och eftersom jag kämpar med vikten så har jag även börjat med storkok där jag sedan fryser in i mindre portioner så kan man inte äta för mycket, och lagar jag maten innan så lägger jag upp på en assiett i stället så äter jag mindre för en mattallrik gör ju att man lastar upp mer för den kan ju inte vara tom 3/4 ha ha ha... Detta fungerar för mig och jag märker att jag blivit mindre om magen, har dock ingen våg så diabestessköterskan ska få väga mig när jag nästa vecka ska till henne för att se hur långtidssockret ligger till. Ja ja, nog om detta ;)


Tisdag idag ja... Sitter på kursen och läser min bok, filar på recensionen och kikar ut på finvädret. Ska efter jag slutat handla lite hem och så ska Wilma få springa av sig lite i skogen innan vi åker hem. Min lilla guldklimp, vad skulle jag ha gjort utan henne denna tiden när jag mått så dåligt? Hon är verkligen mitt allt som kan få mig att le i de svåraste stunderna och som vaktar mig för "farliga gubbar" ha ha ha...


Nä nu ska jag fortsätta så att jag någon gång blir klar med denna boken, hoppas att ni alla får en fortsatt fin dag och att solenäven skiner hos er.


Tjillevippen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Onsdag 24 april 16:07

Ja dessa telefonmöten med AF, FK och rektorn gör så att min skalle flippar ut... Tur att jag idag bara suttit vakt på nationella prov så jag slapp tänka för övrigt. Jag gjorde i alla fall anteckningar gällande nästa telefonmöte med AF och det efter m...

Av Malin - Söndag 21 april 09:00

Nå, för all del, veckodagarna går ju också lika fort men man må ju få fråga i alla fall ;) Helgen har varit och är väldigt lugn, blev 4 dagar ledig för mig då jag i torsdags hade slut medicin att ta för ryggen men fredag morgon kom den med Early Bird...

Av Malin - Söndag 14 april 16:20

Ja, första veckan efter påsklovet gjord och så även helgen, hela veckan bara swishade iväg i en herrans fart. Kanske är så det blir när man trivs där man arbetstränar. Blev mycket Hooja i torsdags och eleverna var helt slut efter dansandet :)    ...

Av Malin - Torsdag 4 april 07:46

Ja så är det, i morse när jag var ut med Wilma vid 6.30 så blev morgontoaletten snabbt gjord då graderna visade -18. Länge sedan vi nu haft så kallt så man är inte van och till helgen verkar de även lovas lite snö men så brukar det ju vara om vårvint...

Av Malin - Söndag 31 mars 17:08

En dag kvar men en vecka ledigt för mig :) Hoppas att få lite mer ork så att jag kan göra en del här hemma, skulle vara så skönt.  I morse trodde jag att jg legat och blåst lite längre än vanligt, till jag blev påmind om att vi faktiskt har ställt ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards