Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 10 januari 2018

Visualisera det du längtar efter eller behöver...

Av Malin - 10 januari 2018 21:53

Ja det har jag länge hört att man ska göra, även om man vill må bättre så ska man visualisera hur man mår toppen och är glad. Jag visualiserade i helgen att det skulle regna pengar över mig och hepp, idag läg det 20:- på en stol jag skulle sätta mig på ha ha ha... Kanske är så att det börjar med småpengar eller ;) 

Jag ska även börja med att avsluta varje dag när jag går till sängs med att visualisera hur jag är glad och lycklig, hoppas att det kanske kan hjälpa till lite. Ja just, jag ska även visualisera mig som jag var i 20-årsåldern och då menar jag inte åldermässigt utan kroppen, smärt, fin och glad, inte fet, ful och trött för just nu känner jag mig typ som 90+ ;)

Jag råkade över en artikel där man tog upp 6 sätt att bli lycklig och där man skrev att det faktiskt fungerar så jag tänkte att jag delar med mig av den artikeln här. Hittad på smartare-liv.se


1. Bestäm dig för att vara lycklig
Så enkelt kan det faktiskt vara. Du är inte automatiskt sur, deppig eller ledsen nä du vaknar på morgonen. Du kan själv bestämma vilket humör du vill vara på. Bestäm dig för att vara lycklig när du vaknar, så blir du också lyckligare.


 

2. Sluta se pengar som en förutsättning för lycka
De flesta människor tror att om de bara har tillräckligt mycket pengar så kan de göra mer av allt det där som de egentligen vill göra och äntligen bli lyckliga. Ja, pengar kan frigöra tid och skapa möjligheter, men tänk så här istället – om du är lycklig, så gör du också mer av det där som du vill göra och då kommer du också att få mer pengar att röra dig med.


 

3. Var nöjd med vad du har
Det finns ingen människa som går runt och är lycklig 24/7. Lycka är ett tillstånd – det handlar om ett rus, om stunder när allt känns riktigt bra. Det kan vara en upplevelse, ett minne eller ett möte som framkallar den här speciella känslan. Men – det är ett övergående tillstånd. Och det är inget självändamål i sig sträva efter att ständigt vara lycklig. Det är en av de stora stressfaktorerna i vårt moderna samhälle. Alla ska tävla om att vara så lyckliga. Men chansen att må bra blir större om du lär dig att uppskatta och vara tacksam för det du har just nu. Och vikten av att sätta värde på småsaker i tillvaron. Lycka behöver inte handla om stora, himlastormande känslor, det kan lika gärna vara att du tar vara på nuet och lär dig göra det bästa av allt du faktiskt har just nu.


 

4. Acceptera tillvaron som den är
Du vet att det finns mer i livet att utforska och stäva efter. Och det är inget fel i att vilja utvecklas och söka nya utmaningar och svar, tvärtom – det är precis vad livet handlar om. Men vi låter oss alldeles för ofta bli stressade av tanken på att hela tiden gapa efter mer. För många symboliseras lycka av pengar, stora hus, snygga kläder, nya bilar och en massa andra statusprylar. Men vad händer när du fått allt det där? Är du verkligen nöjd då? Är du verkligen lycklig då? Hur mycket är egentligen tillräckligt?
Syna dina krav på lycka lite närmare. Ibland är resan mot målet mycket viktigare än målet i sig själv.


 

5. Lär dig att affirmera
Affirmationer är ett slitet uttryck som kvällstidningar och ”Må bra”-tidningar tjatat sönder med åren. Men affirmationer är inget New Age-trams – det handlar helt enkelt om att ersätta alla negativa tankar och fördomar som andra människor lurat på dig med egna, positiva tankar. 
Affirmation är synonymt med ”bekräftelse”. Kort sagt – man gör mer av allt sådant som man mår bra av att göra och som man tycker att man blir belönad för att göra. Man blir mer också mer benägen att upprepa handlingar som ger positiv affirmation.
Skillnaden mellan affirmationer och allt annat som surrar runt i ditt huvud är att affirmationer kan skapa konkreta lösningar på dina problem och övertyga dig att göra allt det där som du tror att du inte klarar eller är rädd för att ta itu med.
Eller ännu enklare uttryckt – vad vill du helst tänka på: orsakerna till allt du kan eller till allt du inte kan göra? Vilket du än väljer, så får du rätt.
Det tar tid att lära sig affirmera. Orsaken är att alla negativa tankar och fördomar som du bär med dig är så djupt rotade i dig – och de tankarna släpper inte frivilligt taget. Men det är värt besväret.


 

6. Visualisera mer
Att visualisera kan vara lika effektivt som affirmationer. Att visualisera handlar om att skapa en bild av att du har lyckats genomföra det du haft som mål. Dagdrömma positivt, skulle man också kunna säga. Gör den bilden så tydligt så att du kan se, höra, dofta och känna hur det verkligen känns när du har lyckats. Gör det till en vana att visualisera flera gånger om dagen. Det skapar motivation, lust och får dig att må bra. När du tror på dina drömmar, så är också halva jobbet gjort.

 

 

 

Och där på slutet kom detta med att visualisera och jag ser att jag nog inte ska nöja mig med att göra det innan jag somnar om kvällen utan utöka till flera gånger om dagen :) Ja ja, det ska jag väl kunna trycka in i min vardag.

Har ni själv provat på något av dessa tips? Intressant att få höra andras erfarenheter. Men nu ska denna damen försöka hitta sängen, är en dag i morgon med och jag har ju bråttom att börja visualisera ha ha ha. Sov så gott.

 

Tjillevippen

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Onsdag 24 april 16:07

Ja dessa telefonmöten med AF, FK och rektorn gör så att min skalle flippar ut... Tur att jag idag bara suttit vakt på nationella prov så jag slapp tänka för övrigt. Jag gjorde i alla fall anteckningar gällande nästa telefonmöte med AF och det efter m...

Av Malin - Söndag 21 april 09:00

Nå, för all del, veckodagarna går ju också lika fort men man må ju få fråga i alla fall ;) Helgen har varit och är väldigt lugn, blev 4 dagar ledig för mig då jag i torsdags hade slut medicin att ta för ryggen men fredag morgon kom den med Early Bird...

Av Malin - Söndag 14 april 16:20

Ja, första veckan efter påsklovet gjord och så även helgen, hela veckan bara swishade iväg i en herrans fart. Kanske är så det blir när man trivs där man arbetstränar. Blev mycket Hooja i torsdags och eleverna var helt slut efter dansandet :)    ...

Av Malin - Torsdag 4 april 07:46

Ja så är det, i morse när jag var ut med Wilma vid 6.30 så blev morgontoaletten snabbt gjord då graderna visade -18. Länge sedan vi nu haft så kallt så man är inte van och till helgen verkar de även lovas lite snö men så brukar det ju vara om vårvint...

Av Malin - Söndag 31 mars 17:08

En dag kvar men en vecka ledigt för mig :) Hoppas att få lite mer ork så att jag kan göra en del här hemma, skulle vara så skönt.  I morse trodde jag att jg legat och blåst lite längre än vanligt, till jag blev påmind om att vi faktiskt har ställt ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards