Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under april 2021

Av Malin - 24 april 2021 18:56

Ja, trött och sliten för absolut ingenting, är vällan psykisk trötthet jag lider av just nu. Sov hela natten och somnade igen ca 11 och sov i 2 timmar då min far ringde och ville ha med mig till mammas grav. Nå, var nog bara bra att jag blev väckt så att jag inte sov bort mer tid. I och försig har jag väl inte så mycket att göra hemma, ska bara dammtorka i vardagsrummet då jag städade resten i torsdags då Carlos kom på kvällen efter jobbet. Alltså förstå mig rätt, jag städar inte när han kommer för att visa att jag har rent utan helt enkelt för att han är pälsallergiker och jag, som många vet, har hund. Jag vill absolut inte att han ska bli såå dålig som han blev före jul då han mitt i natten fick åka till sin husvagn eftersom han knappt fick luft. Denna gången och förra han var här var pappa snäll och lät Wilma sova där, blir lättare när sommaren kommer och jag kan ha öppet balkongdörren dygnet runt och jag får helt enkelt dammsuga soffor osv varje vecka för att minimera att han ska få en allergichock. Är så trevligt att ha någon att umgås med ibland då man är singel, är ju liksom bara honom & min far som jag träffar utanför jobbet.

Wilma ja, tänk att min lilla tjej i augusti blir 12 år. Så glad att hon aldrig varit sjuk utan fått må bra och gör så ännu, hon är pigg, har syn och lukt i behåll och energi som en unghund när vi är ute men inne gillar hon att ligga och mysa. Här är ett litet kollage från det hon var 4 veckor till idag.


 


Min allra bästa vän och följeslagare, så jag älskar henne. Klok som få och det har hon bevisat gång efter gång när hon överraskat mig men hon är också klar och tydlig när hon inte gillar en viss hund :)) Och chihuahuas bryr hon sig inte alls om, har en äldre herre som brukar gena över våran gård och varje gång stelnar han när han ser att Wilma är lös men.... Hon kissar utan att ens bry sig om dem och kommer sedan springandes till mig utan att jag lockar. De enda hon springer fram till är dem som brukar hälsa på henne. Jag har egentligen aldrig tränat henne på inkall förutom på kurs när hon var 4 månader, jag har bara försökt göra mig intressantare än andra hundar och människor genom att leka och vara rolig :) Bevisligen har det räckt :)


Jag vet inte om någon minns att jag för ett tag sedan lade in ett foro på min ena orkidé som blommade, nu när jag satte mig vid datorn så ser jag till min förvåning att den åter skjuter knoppar och då från grenen där blommorna slog ut för någon vecka sedan. Helt otroligt hur bra den mår av att jag dagit bort all jord och enbart har den i vatten numera. Ser nu förresten att även en till slagit ut bakom andra gardinen :) Så ni som  tycker att era orkideér aldrig blommar, testa att ta bort all jord och sätt enbart vatten i en genomskinlig orkidékruka. Kom bara ihåg att en gång i veckan skölja av rötterna för att slippa alger och fyll på vatten regelbundet. Lovar att de kommer blomma :)


 


Från det ena till det andra, jag är ju ingen direkt pizzaälskare, har aldrig varit och kommer nog heller aldrig att bli det trotts att vi ägde en pizzeria när jag var gift men... Jag har nu upptäckt pizzabullarna :) Vilken helt genialisk idé att göra bullar av pizza och perfekt att ha med på jobbet eftersom jag dessutom gillade dem bättre rumsvarma än när man värmde dem i mikron. Jag har varit lat och skippat att göra degen själv utan köpt färdig deg där även tomatsåsen följer med. Kletat på ett tunnt lager tomatsås, ost och strimlad rökt skinka, rullat ihop, skivat och lagt på plåt och bara strött lite oregano på innan de åkt in i ugnen, 200 grader i ca 15 minuter. Så sjukt praktiskt att ha dessa i frysen och bara ta fram på morgonen och ta med till jobbet, jag har ätit dem som de är eller med pizzasallad till.


     


By the way... Celsius Frozen Berry är grymt god ;)


Har ni förresten märkt hur veckorna springer iväg??? Blääähhhhh måndag... Och hepp, så är det fredag och helg :) Jag är glad så länge jag har jobb nu för sista juni löper mitt kontrakt ut och jag tror inte att de kommer att förlänga det av ekonomiska skäl eftersom denna anställningsform ej får förlängas så jag kan nog bli dyrare. Jag har ju dock de två sista somrarna vikarierat som feriehandläggare och hon ville gärna att jag skulle jobba i sommar igen så att hon kan ta semester så i sådana fall har jag jobb tom slutet av augusti. Har redan nu dock börjat att se på jobb så att jag är lite förberedd då jag vet att det är lättast att få jobb när man inte har varit arbetslös en längre tid, gäller att smida medan järnet är varmt som man brukar säga. Jag trivs i alla fall välldigt bra på detta jobb och tycker att det är roligt att jobba med människor från alla möjliga länder, samtidigt som jag lär dem så lär jag mig själv väldigt mycket. Kan bli många intressanta diskussioner :) 


 

Utsikten från ena rummet där jag håller lektion.


Nä, nu ska jag ta och göra lite nytta innan jag ska slå ner rumpan i tv-soffan och se Magnum P.I Tänkte i alla fall ta och diska bort den lilla disken som finns, mycket trevligare att i morgon ha en diskho utan disk när jag stiger upp :) 

Hoppas nu att ni alla får en fortsatt fin helg och får hålla er friska. 


Tjillevippen


 


Av Malin - 10 april 2021 10:38

Ja fy för att åka ner i en dal efter att nästan ha varit på toppen av berget :( Det är som att man inte tillåts att må bra var dag och varje gång jag hamnar, som idag, i en dal så förstår jag inte varför. Hela veckan har jag mått bra, bara varit kvällstrött då jag försökt hålla igång på dagarna med pyssel och städ.

Så var jag i morse ut med Wilma vid 6.30, åt frukost och tänkte att nu kan jag ligga ett tag till med gott samvete. Från absolut ingenstans kommer tankarna, de dåliga, och tårarna börjar rinna. Jag fattar inte för allt går ju så bra nu och vi går mot ljusare tider. Tankar om att jag är väldigt ensam och att det faktiskt inte skulle spela någon roll om jag försvann från jordens yta. Vem skulle sakna mig? Jag är ju typ bara "a pain in th ass" för alla i min omgivning. Men jag håller ut så länge som WIlma finns vid min sida. 

Jag blir så arg och frustrerad för realistiskt vet jag att så här är det inte och hjärnan spelar mig bara ett spratt men känslan i bröstet gör så otroligt ont och det blir automatiskt den jag litar på. Jag försöker nu bara vänta ut en vändning och tänka på andra saker, på veckan som varit hittills och hur bra jag faktiskt mått.


 


Jag har ju faktiskt känt mig rätt duktig i veckan, att jag verkligen hittade ork att äntligen tvätta mina soffor till exempel och dammtorka bokhyllan och allt som den ätit, vilket inte är lite och en hel del att torka. Jag har faktiskt tagit och gallrat ut lite i bokhyllan för att det framöver inte ska vara så mycket att torka. Samtidigt när jag gör det så hittar jag alltid andra saker, som att rena mina kristaller som jag inte hade gjort på länge. Ta isär ljusstakar för att putsa där absolut ingen ser, jag är bra på att hitta mer att göra. Sådant som jag i stället skulle ha kunnat ta pö om pö lite då och då, skulle jag göra det så skulle bokhyllan blivit tirkad bra mycket snabbare. 

Sofforna är alltid ett projekt för sig, överdrag till de stora sittdynorna och alla kuddar till ryggstöden som ska tvättas i maskin och sedan att klä på allt igen... Puh, jag blir svettig bara jag skriver om det. Men nu är det gjort och jag får väl klappa mig på axeln och säga "Bra gjort Malin". 


     


När jag höll på med bokhyllan så hittade jag även Kad Von D´s bok som är köpt i hennes studio och signerad. En väldigt intressant bok för oss som gillar tatueringar. Inte bara är den fylld med en massa snygga tatueringar och hennes historia utan hon skriver även om andra kollegor i den vilket är väldigt roligt. Så är ni intresserade av hennes arbete och person eller bara gillar snygga tatueringar så är den värd att köpa. Rolig att läsa när man har lite tid över.


 


Jag kallar ju inte bloggen bitterfittan för intet utan någon gång då och då måste jag bara ta upp något som jag reagerat över och denna gång så handlar det om bekräftelsebehov. Som vanligt har jag råkat på detta i en grupp för enbart tjejer i fejjan, medlemmarna är allt från tonåringar till pensionärer, ämnena varierar verkligen vill jag lova men detta bekräftelsebehov. Konstant så dyker det upp en bild på någon med texten "hur gammal ser jag ut att vara?" Eller "vad jobbar jag med?" Och den löjligaste av alla "jag fyller år idag, hur många grattis kan jag få?"

HUR MÅNGA GRATTIS KAN JAG FÅ??????? Betyder verkligen en massa grattis från helt okända personer så j-a mycket? Och detta hur gammal man ser ut, väääälldigt lätt eftersom de flesta använder filter och fixar med sina bilder och bara fiskar efter kommentarer om hur unga de ser ut för sin ålder. Det enda jag vill ha är bekräftelse från mig själv, att jag är trygg i mig själv och faktiskt gillar mig. Jag har i alla fall kommit en bit och accepterar mig.

Jag kunde i alla fall inte i denna grupp låta bli att lägga in ett ironiskt inlägg där jag på fotot, under denna text, dummade mig och skrev "Jag funderar på hur gammal ni tror att jag är, vad jag jobbar med och om jag är gravid. När vi ändå håller på så skulle det vara roligt om ni kunde se vad jag har för frisyr mellan benen" och på slutet skrev jag att det var ironiskt inlägg. Många gisssade verkligen men de med lika sjuk humor som mig hängde på, jag fick till exempel förslag om att jag hade extensions mellan benen ha ha ha... Nåja, det som är roligt och får folk att skratta och där man är ironisk får ju aldrig vara och admin tog bort inlägget ;) Här under finns fotot jag tog av mig till inlägget. Jag undrar om inte många med dessa töntiga frågor skulle gå in och göra en test om vad deras mentala ålder är i stället ;) Finns flertalet online, jag gjorde en på kul och min mentala ålder var 37 så helt ok.


     


Nå, det var väl allt jag hade idag. Ska försöka fixa till mig, kanske att man mår bättre inombords om man fixar håret och klär sig i något lite snyggare än trosor och t-shirt ;)

Hoppas att ni alla där ute får må bra och att ni tar vara på helgen för snart är måndagen här igen.

Sköt om er   


Tjillevippen


 

Av Malin - 4 april 2021 16:42

Tänk vad fort dessa dagar har gått, nåja vi har ju annandag påsk kvar i alla fall i morgon men sedan är vardagen tillbaka igen, vem var det som kom på att alla högtider ska vara så korta???? Jag har ju i alla fall tur som hade kvar betald semester att ta ut så jag är ledig ändå till nästa söndag :) Så jag ska ju inte klaga.

Vad har jag då gjort under påsken? Inte mycket om jag ska vara ärlig men fredag gick jag i alla fall an och städade för att få bort så mycket av Wilmas lukt som möjligt men alla som har hundar vet ju att det är stört omöjligt ha ha ha... Men men, jag gjorde i alla fall som jag alltid brukar när Carlos kommer, städar ordentligt, renbäddar och vädrar. Nu är det ju dessutom så varmt om dagarna, och ibland om kvällarna med, så att man kan ha balkongdörren öppen och vädra ordentligt. Så på kvällen kom han efter jobbet, Wilma fick vara hos "morfar" under natten så Carlos mådde faktiskt riktigt bra och blev inte så där snorig och hostig som han brukar. Det var supeprtrevligt att ses igen, vi hade ju inte setts sedan just efter jul. Jag hade fixat varsin macka med lax och räkor så vi mumsade och surrade till sent, mackorna var sjukt goda även om jag nu inte ides lägga ner tid på att pimpa dem så att de blev vackra  :) 

På påskafton började han jobba kl 12 så vi hann i alla fall äta frukost tillsammans :) Bestämde även att vi kommer att ses i veckan igen när han kommer för att jobba, så trevligt med sällskap i dessa tider när man inte  umgås med många utanför jobbet. När han åkt ringde jag till min far och bjöd över honom på mat, ingen speciell påskmat utan kyckling med currysås och ris, till efterrätt kaffe och biskvier. Idag har jag tvättat och passade då på att även boka tvättstugan på tisdag då är det bara klädseln till soffan som ska tvättas, eller bara och bara... Det tar inte bara någon timme utan är ett helsikes jobb... Dammsuga den, klä av dynorna och alla stora kuddar som hör till ryggstödet (9 st), tvätta dem och sedan få på klädseln igen :( Sittdynorna är STOOOORA, 1 m i djupet så de är inte roliga att klä när man är själv men när allt är klart är det så skönt. Jag måste göra detta 2 ggr om året då jag tillåter Wilma att vara i soffan.


   


Ja men just, något tragiskt som hände i förra veckan var ju branden av en industrilokal i Morjärv där ca 200 fordon vinterförvarades. En av de drabbade är min bror som hade sin husvagn där, verkligen synd att de inte hade hämtat ut den. Lider verkligen med de drabbade och brorsan som just pensionerats och de planerat att campa mycket nu när även hans fru pensioneras. De har/hade en husvagn där man slipper ha sakerna inne i husvagnen utan kan packa utifrån, husvagnsförsäljaren hade nu checkat och ingenstans i Sverige finns någon till salu. De hade även AC inmonterat eftersom de har så många hundar, just nu "bara" 5 men då den ena är hos uppfödaren & har fått valpar så lutar det åt att en av dem får följa med hem så då har de 6 :) Det var just pga hundarna de blev husvagnsägare eftersom de båda tävlar i agility runt om i vårt land och min bror har även varit med i landslaget. Nå nu får vi hoppas att de snart har en vagn och att det även löser sig för alla andra som hade sitt fordon där inne.


      


Känner mig lite rastlös för att sätta mig vid tv:n nu så jag tror att jag ska ta fram mitt diamond painting set och få lite gjort på den innan. SWAT som jag vill se börjar ju först kl 20 så jag hinner nog göra lite på tavlan, bara att slå på lite musik så blir det extra trevligt. Sedan är det ju även dags för middag snart, tagit fram köttfärssoppa från frysen så den ska värmas och i men en klick creme fraiche så blir den extra god :) Jag har dock inte följt receptet till punkt och pricka utan bytt ut potatisen till rivna morötter och det blev jättegott. 

Innen jag försvinner ska dela med mig av en rolig histora, läste den när jag satt på personalens toalett och var tvungen att fota av den så  jag kan dela med mig, roligt om någon drar på smilbanden ;)

Hoppas nu att ni alla får en fortsatt fin påsk och just det... Glad Påsk tillönskas er alla, hade jag ju helt glömt :))


Tjillevippen


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards