Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under februari 2022

Av Malin - 25 februari 2022 10:25

Så var det fredag igen och kl 13 tar jag helg, känns dock inte lika speciellt som när man var ung och sprang på krogen. Kanske att man skulle blanda sig en liten rackare i kväll bara för att man kan, är ju riktigt gott ibland med en egenblandad grogg med tropiska smaker. Ja ja, får se, om inte så blir det väl i vanlig ordning isvatten när jag sitter framför tv:n så kan jag i stället köpa mig någon cider i morgon när jag ska med pappa till Happis och handla. Han ville att vi i morgon åker och handlar det sista som behövs till hans kalas så vi åker rätt tidigt så att vi även kommer hem i tid, det brukar inte ta så länge då vi är rätt effektiva.

Idag är det riktigt fint väder, redan kl 8 kom solen fram. Var innan jobbet och handlade en låda med kakor till klassrummet så att eleverna får något gott till rastens kaffe och te. Skrev på att en kaka om dagen håller doktorn borta från magen, ja jag vet att det ska vara äpple men man kan ju få ändra lite tycker jag efter vad man bjuder på. Snö har vi fått mer av i veckan och nu tycker jag i alla fall att det får räcka, men det är i alla fall ljust och rent ute när det är nysnö. Wilma trivs i alla fall i snön :)


   


Då jag slutar kl 13 idag, kommer bli riktigt skönt med helg. Ska bara till Apoteket och hämta ut lite medicin och sedan hem, har inte sovit mycket i natt så jag tror att jag kommer att ta en liten tupplur när jag kommer hem innan jag sätter igång med disken som jag skippade i morse och småplock. Kanske att jag även tar mig en dans med dammsugaren idag i stället för i morgon, kan jag när vi kommer från Happis i morgon ta och koncentrera mig på storkok med en del maträtter att portionera och frysa in så jag klarar mig kommande månad. Såg en del bra priser på kött på ICA Maxi som jag ska inhandla till lite soppor och grytor. Förra veckan blev jag så sugen på köttfärssås då min kompis stod i klubbhuset och lagade det till sina bröder, dagen efter bar det av i full fart till affären för att inhandla det jag behövde och det blev verkligen gott vill jag lova. De hade dessvärre inte rödbetsspaghetti så det fick bli vanlig, jag som inte ska äta kolhydrater men någon gång får vara ok. 

Har även hämtat min vinst i form av aloe vera drickor, jag har dock inte smakat dem än men de är i kylen, kalla och redo. Hoppas att smaken är god och gillar jag nu inte den så går de ju alltid att dela med sig av till mina kollegor.


   


När jag köpte min nya tv så började jag använda Netflix, har sett många bra serier/filmer och efter jag sett serien El Dragon så får jag tips på många spansktalande serier/filmer. Corazón Loco, en argentinsk film om en man med 2 fruar i olika städer var väldigt rolig och kan varmt rekommenderas. Serien El Dragon var också grymt bra och den matade jag av ganska bra när jag låg sjuk i två veckor.


   


Eleverna jobbar på bra med böcker och tester så jag ska fixa lite själv så jag är redo att låsa klockan 13 ;) Hoppas att ni alla får en riktigt fin helg med, god mat och mys.


Tjillevippen


 

Av Malin - 16 februari 2022 11:03

Så var det onsdag eller lillördag som man alltid kallade det som ung och lillördag var det alltid utgång, liksom det var fredag och lördag. Det var liksom aldrig en fråga OM man skulle ut utan hos vem som man skulle ha förfest. Jisses, vad man har haft roligt i sina dagar och nog jobbade man dagen efter utan problem. Nu tar det typ 3 dagar innan man är människa igen. Fest ja, i mars fyller våran pappa hela 90 år så igår beställde jag 2 smörgåstårtor. En med lax och räkor och en med rökt skinka, jag höll på att trilla baklänges när jag hörde priset på 2 600:-, pappa däremot tyckte att det var ett bra pris. Idag har jag även bokat in en veckostädning så att de kommer 2 dgr innan och städar, slipper vi syskon göra det. Pappa städar ju själv ännu men synen är ju inte vad den har varit så det kan vara bra med en ordentlig städning ibland. För att vi ska slippa disk så ska jag även beställa lite snyggare engångstallrikar och bestick, annars får ju någon hela tiden stå vid diskbänken och jag vill inte att någon ska göra sådant utan att alla kan delta i firandet och umgås med de som kommer. Sedan gäller det att få pappa att inte springa runt och serva alla gäster utan att han bara umgås och har trevligt. Jag vet ju hur han är, han vill gärna hjälpa här och där. Ska bli riktigt trevligt att få fira honom.


Idag är jag i en annan lärares klass då hon är på kurs, de är tysta som amen i kyrkan och jobbar på bra. De bara hojtar till när de behöver hjälp, rast på ett litet tag och efter den ska vi ta och se på serien Hitta Hem och de ska få arbeta med lite frågor efter den. Det är alltid roligt att komma till jobbet, jag gillar ju att jobba med människor och detta jobbet med människor från alla de möjliga länder är jätteroligt.


Idag är jag dock inte på topp, började igår kväll hosta och har så gjort hela natten och även nu så jag har hämtat lite vatten för att kunna dricka. Ont i huvudet har jag också och är snorig. Man har ju tagit bort rådet att man ska stanna hemma om någon i familjen har covid och i måndags satt jag med en elev som just haft det men där hennes man nu ligger sjuk. Kanske att FHM sagt åt viruset att just i den situationen ska det inte smitta ;) Jag hoppas att det bara är tillfälligt men det känns ju inte bra att vara på jobbet om jag ska vara ärlig. Tog en treogrogg för ett tag sedan men huvudvärken vill inte släppa.


I går gjorde jag lite storkok, blev en stor gryta med kuru fasulye. Skrattade när jag fräste löken, skulle vara 2 lökar men jag hackade ner 6 st ha ha ha.... Jag älskar nämligen lök i maten, ger så mycket mera smak. Då jag sista 2 gångerna inte haft i något kött så har jag fått krydda upp med lite annat för att den ska smaka som jag vill och lite sambal oelek gör alltid susen :) God blev den även denna gången. Till lunch idag har jag hackat ihop en sallad, inget kött men ägg och tagit med lite mango raja som jag älskar. Har på 9 dgr gått ner 2.5 kg, sakta men säkert tycker jag är bättre än att rasa i vikt :) Pratade med min far om det, 2.5 kg låter inte mycket men håller man den vikten i handen så känner man att det är ganska tungt. Jag har ingen målvikt utan tar det som det kommer. 


   


Såg just på vädret att det kanske ska komma in snö idag igen, vilket jag inte hoppas för jag tycker att vi har nog med snö nu. Ena dagen är det -24 och nästa dag nästan nollgradigt. Det känns också på kroppen, när temperaturen pendlar så här så blir värken bra mycket värre. På fotot råkades Wilma komma med när hon kissar ha ha ha...


 


Värken jag, ryggen har den sista veckan verkligen plågat mig. Jag föll ju som tonåring av en skenande häst och landade på en stor sten med ryggen, ibland känner jag inte alls av den men nu är den verkligen dålig och på morgoenen tar det typ en timme innan jag kan gå som folk. Ett annat problem som jag har sedan ca 1.5 månad är att min vänstra sida domnar av från axeln ner till fingertopparna. Jag har ju både en whip lash skada och ett diskbråck i halsryggen men så här dåligt har jag inte haft  på över 10 år. Då fick jag behandling som gjorde att domningarna försvann men nu är jag lite lur på om det kan ha med vaccinationerna att göra, om det triggat igång nerverna. Blir det inte bättre måste jag boka tid men de kommer väl säga detsamma som längre tillbaka, att det är en steloperation som gäller men det vill jag absolut inte göra. Ja ja, får se hur jag gör.


Jag ska snart avrunda men måste bara få visa ett foto på min f.d svärmors handarbete, hon gör dessa helt underbara små dockor i alla de olika former. Så otroligt fina, nästan så att jag snart måste köpa en av henne och betala för frakten från Malta. Hon har även gjort helt underbara kreationer när de firar påsk och jul. 


 


Nä, nu ska jag runda av då eleverna kommit in från rasten. Hoppas att sommaren snabbar sig och att vi kan få ha roligt i sommar utomhus. Lägger in en liten videosnutt från -19 då det var Sommarfesten här i Kalix.


Tjillevippen



 


Av Malin - 11 februari 2022 08:57

Ja då kikar jag in igen här för att uppdatera lite om vad som händer i mitt liv, skäms över hur sällan som jag bloggar nu igen. Jag har nämligen legat sjuk tidigare i 2 veckor så mycket har det inte hänt då i alla fall. Låg ju först sjuk över nyår, hann sedan bara jobba en vecka så pang, var jag sjuk igen och denna gång fick jag ligga hemma i två veckor. Det började när jag var på ICA och handlade, plötsligt blev jag så otroligt varm, svetten bara rann och jag fick ta av min kappa till kortärmad. Jag njöt när jag kom ut i kylan i kortärmad och fick svalka av mig men de jag mötte måste ha trott att jag var totalt knäpp i skallen ha ha ha…. När jag kom hem fick jag även ont i huvudet och började bli snuvig. Min brorson jobbar på Apoteket så han fick posta ner en snabbtest, vilken visade negativt men man ska ju tydligen inte tro 100 % på den när den visar negativt. Nu behövde jag ju inte tänka på om jag skulle stanna hemma eller ej för jag var totalt däckad.  

Nu känner jag mig ok, fortfarande småsnorig men inget annat, har dock haft munskydd på jobbet för jag vill inte bli dålig igen och det finns dessvärre de som kommer till skolan även om de är sjuka. Nå, jag har i alla fall inte, vad jag vet, haft covid och hoppas även i fortsättningen slippa det. Min brorson, hans fru och dotter har legat och även C har haft det efter att hans son först blev smittad. Vi får hoppas att det värsta är över nu och att hela covidskiten snart är som en vanlig influensa eller magsjuka. Och tydligen ska den ju vara det snart då vi nu tagit bort de flesta restriktioner. Nå jag kommer i alla falla att fortsätta med att vara försiktig ett tag till. 

Restriktionerna förresten, nu kanske man vågar börja planera att gå på Sommarfesten som åter ska arrangeras till sommaren. De har hittills bokat in 2 band, Smith And Thell och Takida så lite go musik att lyssna på. Om jag fick önska så skulle de ta hit E-Type men det lär vällan inte hända. Vi har under de andra Sommarfesterna fått se Lena Ph, Tommy Nilsson, Brolle, Jill Johnson, Vikingarna, Chris Kläfford, Rolandz mfl så de har för vana att ta hit rätt bra artister.


 


En dag när jag var hemma kände jag på morgonen att nu är jag nog snart tipptopp och satte igång att baka åt min far. Jag fick dock erkänna mig besegrad och dela upp baket i 3 moment. På morgonen gjorde jag mördegen, vid lunch tryckte jag ut den i formarna och gräddade dem och efter ytterligare några timmar så kokade jag kola att fylla formarna med och smaken av den blev passionsfrukt. De blev faktiskt riktigt goda och godkända av min far som alltid får bara provsmakare när jag bakar något nytt. Om det är en dessert så är det min väninna Mari som istället får agera provsmakare. Det är bra att ha de som ställer upp med att smaka på det man bakar, även om jag kanske tycker att det är gott så kanske någon annan anser att det smakar bläähhh och det vill man ju inte bjuda främmande på.


 


Förra veckan var det en riktigt stressig onsdag på jobbet, 3 klasser, 2 lärare i karantän och en lärare på kurs. Sedan tidigare var det bestämt att jag skulle vara i klassen där läraren var på kurs och två andra skulle kika in hos de andra klasserna med jämna mellanrum. Jag fick under lunchen knasa mig in till min vanliga klass där en ville fortsätta med provet under lunchen och efter lunchen skulle 4 st göra ett annat prov. Ett tag satt jag och rättade prov medan elever frågade om hjälp och mobilen plingade då en lärare skrev till mig. Jag var helt slut i huvudet när jag slutade för dagen och jag somnade just efter 21 på soffan där jag sedan vaknade kl 3.30, var ut en snabbis med Wilma och fortsatte sedan att sova till 7.45 Skönt då att jag dagen efter började först kl 10 så jag kunde ta det lite lugnt & även hade en Celsius i kylen så att jag fick lite energi.  


I förra veckan fick jag även hem en måltidsersättning som jag hade beställt från protein.se, har börjat ta det till lunch då jag tycker att det är så svårt att veta vad jag ska äta just till lunch och det därför oftast blir ägg, vilket jag också äter till frukost och mig veterligen så är det nog inte bra att äta för mycket ägg. I samma påse som Postnord hade hängt på min dörr fanns också ett litet paket, i det fanns ett silverhalsband som jag hade vunnit i en utlottning på Instagram så det hänger nu runt min hals.  

Jag har haft lite flyt senaste tiden i utlottningar, vann en t-shirt med tryck och för ca 1v sedan så vann jag ett flak med aloe vera dryck som jag ska hämta idag efter jobbet. Har ju länge varit fundersam på hur dessa smakar och nu kommer jag äntligen få smaka, hoppas på god smak även om recensionerna från de som smakat är blandade.

Måltidsersättningen ja ha ha ha… Den var INTE god, smakade inte alls mango så för att få lättare för att dricka den så blandar jag ut den med naturell yoghurt och jordgubbar. Det  har blivit så att jag bara försöker få ner den så snabbt som möjligt och sedan tar jag en riskaka efter och vatten. Nå, det ska gå, jag har då rakt inte bara tänkt kasta den utan den ska användas. Jag hämtade i helgen en våg som jag beställt, har inte ägt en våg på ca 15 år & det är bara hos diabetessköterskan som jag har vägt mig. Beställde den för att ha lite koll på hur vikten går ner, eller upp om jag har otur ;) Jag försöker i alla fall rakt inte gå ner för någon beach – 22 eller för att bli snygg. Nej, jag vill gå ner för hälsans skull och förhoppningsvis få lite mindre värk. Kanske även bli lite attraktiv på singelmarknaden ha ha ha ;) Jag har ändrat lite mer i kosten och lagt bort kolhydraterna och sockret, jag har även dragit ner på kött och äter mer kyckling och fisk, till det grönsaker. Så som jag åt när jag fick diabetes typ2, då kunde jag ju efter 3 månader lägga bort insulinet och hade dessutom gått ner 20 kg.


        


   


Idag är det äntligen fredag, som jag har längtat då jag hela veckan varit lite hängig och gärna velat ligga kvar i sängen i stället för att fara till jobbet. Nå nu får jag dra mig hur jag vill över helgen, brukar då ofta gå ut med Wilma tidigt för att sedan kunna lägga mig igen någon timme innan jag börjar göra nytta. Tycker att jag sedan jag var sjuk inte har haft mycket energi och därmed inte heller fått mycket gjort hemma men i helgen ska jag försöka ta tag i det i alla fall. Sedan måste jag få ordning på mina sovrutiner, en kväll kom jag i säng först 2.30 och när jag lade mig var jag inte alls trött egentligen medan nästa dag kom jag i säng före midnatt vilket är väldigt ovanligt för mig. Ja ja, det ska nog ordna sig ska jag se :)


Nu ska jag sluta för denna gång och hänge mig åt eleverna som nu kommit in i klassrummet, med det så önskar jag er alla en riktigt fin helg.


Tjillevippen


 

Vårsolen gör att det kastar skuggor inomhus, så härligt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards