Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under april 2022

Av Malin - 28 april 2022 12:38

I morgon är det äntligen fredag, denna veckan har hittills varit otroligt slitig. Inte pga jobb eller liknande men pga alla allergier man får denna årstid och sedan i kombination med astman. Har haft riktigt dåligt med andningen och knappt orkat gå 20 meter utan att få tryck/ont i bröstet och nacken upp mot öronen och huvudväk. Idag känns det i alla fall bättre och man kan ju hoppas att det får hålla i sig. 

Pga detta så har jag mesta delen sovit när jag kommit hem från jobbet, vilket då i stället resultert i att jag vaknat på soffan mitt i natten och sedan haft svårt att somna om. Som i natt, vaknade 2.30 på soffan framför tv:n, var ut med Wilma och sedan var det kört. Just innan kl 6 gav jag upp, steg upp och stä'llde mig i köket och lagade 5 L kyckling med currysås. Ganska skönt i alla fall att nu finns det 15 portioner i frysen :) Kastar in receptet här i fall något vill testa det, jag bytte dock idag ut köttet till kyckling.


 


När man ligger och inte kan sova så surfar man ju runt en hel del, så även i natt. Mitt vita armbandsur som jag brukar ha på sommaren  gick sönder för 3 somrar sedan och jag har saknat att ha en vit klocka. Samtidigt har jag inte råd att köpa någon enkom sommarklocka men hittade till en "Kina sida" där jag hittade en superfin klocka för endast 65:- inkl frakt. Självklart ingen toppkvalité men den kommer hålla någon sommar i alla fall :=)


 


Men tjosan vad tiden sprang iväg denna lunch,  snart är det dags att låsa upp och släppa in eleverna :) som idag får sluta några minuter tidigare då jag ska och klippa mig. Är verkligen i stort behov av det, ibland ser jag typ ut som att jag har en helikopterplatta på huvudet ha ha ha... Och mitt smätt självlockiga hår ställer till det vid öronen så idag ska det rakas bort. Vill ju ha lättskött hår :) 


Det blev dessvärre bara en snabb sväng här men jag får skriva mer en annan dag om det nu händer något spännande i mitt lugna, nästan patetiska liv ha ha ha...


Hoppas att alla mår bra och att ni får en fortsatt fantstisk dag.


Tjillevippen


 

Av Malin - 19 april 2022 12:46

Så har påsken varit och farit, det var skönt att vara ledig hela 5 dagar, kändes som lyxigt faktiskt. Månd-onsd jobbade jag fram till lunch, alla lärare var lediga och det var ju som extratid för de som kom. Jag var inställd på att inte många skulle komma eftersom barnen var lediga från skolan men jag hade 25 elever varje dag så jag var bra trött i skallen var dag jag kom hem efter jobbet och onsdagen dansade jag nästan ut med vetskap om ledigheten.


 


På torsdagen fick jag äntligen hämta min påsk vinst från ICA MAXI Hemma, de hade en tävling på Instagram som jag vann, ett 40 cm stort påskägg fyllt med påskpynt värde 900:-, ett åt mig och ett åt min väninna. Lite påsk-känsla blev det då i mitt kök i alla fall för det är pynt jag själv inte skulle lägga ut pengar på eftersom det år så kort högtid J Veckan innan när jag kom hem hade en annan vinst kommit, en mascara J Samtidigt kom mina halsband som jag beställt från en Kinasida, har sett på dem här men 250:- för ett halsband med plastpärlor känns lite mycket så när jag  hittade dem för 32:-/styck slog jag till så nu kommer det att bli en färgglad sommar. Jag är ju rätt svart i klädseln men gillar att ha färgglada accessoarer som smycken, väskor men även skor.


     


Påsken förövrigt har varit väldigt lugn, städat och tvättat lite men sedan bara försökt vila och samla energi. Natten mot lördagen kom Carlos och sov över, var en trevlig kväll med yatzy och othello. Jag hade köpt hem kycklingkebab för att göra kycklingrulle åt oss men visste ju inte att han precis den dagen inte åt kött pga sin tro. Ja ja, han fick en massa grönfoder i alla fall och mangoraja i brödet, bättre än ingenting. Sedan hade jag ju köpt hem lite påskgodis, ostbågar och zero att trycka i oss. Redan vid 23 lade vi oss och det var nog ändå en bra tid då han började tidigt morgonen därpå. Var en riktigt trevlig kväll.


Mari skulle ha kommit igår men hon var inte riktigt i form så jag tog och bakade ett gäng kakor och sedan såg jag Min pappa Marianne. Jag gillar den filmen, den har humor men samtidigt ett viktigt budskap, att vi alla är bra som vi är och får vara som vi vill. Det kanske jag själv skulle ta till mig.


Men nu är det ny vecka, nya utmaningar och jag är tillbaka på jobbet. Just nu är det lunch men på 15 minuter kommer klassrummet att fyllas upp. Hoppas att ni alla har haft en riktigt fin påskhelg med nära och kära och får en bra start på denna  veckan.


Tjillevippen


 

Av Malin - 5 april 2022 12:24

Så var jag in här för ett "gästspel", jag skäms nästan över hur dålig jag är på att skriva här men ibland händer det inte mycket och det känns som att man bara kan hänvisa till föregående inlägg :) Sitter nu på jobbet, passar då på nu under lunchen att skriva, innan eleverna kommer för då brukar jag bli rätt upptagen. 

Har jobbat sedan i torsdags, blev åter sjukskriven måndagen förra veckan men inte pga förkylning, utan denna gången var det ryggen som strejkade. Hade i flera veckor haft ryggont, speciellt på morgonen men det gick liksom alltid till sig när jag började röra på mig men inte förra måndagen. Jag gjorde mig i ordning, åt frukost och var inställd på att jobba men då jag skulle sätta på sockorna kändes det som att någon stack tusen knivar i ländryggen på mig och jag skrek av smärta. Jag har rätt hög smärttröskel så när jag skriker av smärta vet jag att det gör jäkligt ont. Jag har ju tex gått med knäet ur led så det helade fel under knäskålen så då kan ni förstå min smärttröskel :) Jag ringde till rektorn och sa hur det var, hann även skrika henne i örat ha ha ha... Sedan var det Akuten som gällde, domen blev ryggskott och tabletter skrevs ut, äter dem än och det blir i allla fall bättre, i morse uteslöt jag 2 stycken för att se om det är ok och ska fortsätta trappa ner. Visst har jag lite svårt att gå men det är i alla fall hanterbart med tabletterna. Snart är jag nog fit for fight igen.


 


Jag tror att den utlösande faktorn var att jag dagen innan städade och tvättade eftersom C skulle komma och stanna över natten. Då han är allergisk mot Wilma så brukar jag ta en svängom med dammsugaren och dammtrasan plus byta lakan till han kommer. Denna gången fixade jag också Adana kebab, det är så sjukt gott och med rödlök/persiljesallad och Schysst Käks kebabrullebröd blev det magiskt. Till efterrätt bakade jag en budabestrulle men med hallon i stället för mandarinklyftor. Det var uppskattat vill jag lova :) 


     


När jag varit hemma satt jag och såg på gamla foton, mest för att det fanns foton som jag ville att min f.d svärmor skulle få ta del av på hennes bror som  nyligt gått bort. Jag tog ju mycket foton mende finns ju i mina album och därför skickade jag dem till min f.d svägerska Deniz så att hon fick skicka dem vidare till henne. När jag då bläddrade igenom albumen hittade jag även ett foto av Zingo, chinchillan som jag skaffade när jag bodde i Hofors. När han var 6 år fick han flytta till min kompis i Umeå eftersom Wilma flyttade in och jag inte kunde ha honom lös då lika mycket som tidigare. Han älskade att hoppa, kila runt och utforska allt i lägenheten och att sitta och utforska mina ögonbryn och mitt hår :) Han var en helt underbar liten krabat som dessvärre gick bort för tidigt. Tänderna hade växt upp i gommen så jag tror att han inte fick nog mycket äppelgrenar eller annat att gnaga på för att hålla tänderna nere :( Lakrits älskade han och fick en liten bit som  lördagsgodis. Ja ja, vila i frid lilla Zingo.


 


Nä, nu är det snart dags att släppa in eleverna så jag ska lämna er för denna gången och hoppas att jag snart kikar in igen för att uppdatera ;) Ha det jättefint och sköt om er.


Tjillevippen


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards