Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under maj 2017

Av Malin - 31 maj 2017 09:58

Keskiviikko (onsdag på finska), det sas var onsdag när vi hade morgonmöte på Tallink Silja & då visste man att fredagen kommer snart. Ett av de bättre jobben som jag haft och där jag trivdes som fisken i vattnet eftersom jag älskar att sälja och serva människor. Kommer ihåg de dagarna under sommaren när det var för lite personal om kvällarna och jag kunde ta ett extrapass så att jag de dagarna jobbade från kl 8 på morgonen till kl 23 på kvällen. Trivs man med sitt jobb så är det inget problem att jobba så men det är väl inget som man ska göra för många dagar i sträck.


Nu så är jag på praktik, jättetrevliga damer som jobbar där så jag trivs riktigt bra men när de ska ha semesterstängt under juli får jag gå tillbaka till min förra sysselsättning där jag inte alls trivdes sista tiden då man inte accepterade att jag vill läsa utan jagade mig med en det ena än det andra, bokade in intervjuer för praktik utan att fråga om jag ville vara där. För någon som inte mår bra är det inte ok att folk trampar över en på det sättet. Nå, nu har jag ringt dem om vad som gäller.... Att jag ska sitta där och läsa nästa engelska kurs och att min arbetsförmedlare sagt att jag ska träffa studievägledaren för att komma fram till vilka fler ämnen jag ska läsa till hösten. Så jag ska nog härda ut.


Igår träffade jag AFs psykolog för andra gången, hon hat utvärderat mig nu och kommer skicka en remiss till HC för vidare utredning så att jag kan få komma till en kurator och få hjälp med allt som rör sig i mitt huvud och kanske även få rätsida på min dåliga sömn. Att få höra att man lider av depression var som ett slag i ansiktet även om jag någonstans vetat att jag inte mår bra. Det har hänt så mycket de sista 4 åren som jag i det stora hela bara lagt locket på och inte bearbetat. En dag så kommer allt detta ikapp en och det har det nu gjort för mig. Jag är evigt tacksam mot min arbetsförmedlare som märkte hur dåligt jag mår, visste att jag själv inte kommer att ta kontakt med psyk för detta så hon tog kontakt med deras psykolog där jag gärna tog emot hjälp.

Det kommer säkert bli bra med det går inte över en natt, jag får därför lära mig att ha tålamod.


Idag längtar jag bara att klockan ska bli 13 så att jag kan handla och sedan fara hem och sova. Jag ska försöka att laga lunch i alla fall för det har jag sista veckorna knappt orkat utan direkt efter praktiken lagt mig för att sedan laga middag vid kl 17. Vet ju att det inte är bra att skippa måltider men när man är så otroligt trött.

Jag måste dock få ordning på min mat så ska försöka göra en portion extra till middag dagen efter så att jag bara behöver värma när jag kommer hem vid lunch. Får vällan se hur jag lyckas.


Ja ja, nu ska jag ta och sortera in lite närvarolistor och kultur rapporter. Passar även på att önska er alla en fortsatt riktigt fin dag.


Tjillevippen

Av Malin - 23 maj 2017 11:42

Hejsan hoppsan, tisdag idag igen. Är på praktiken, suttit och sorterat in deltagarlistor & kulturrapporter in i pärmar, får hjärnan ställa om sig då man börjar med högsta och räknar neråt. Man är ju liksom van att börja tvärtom.

Rätt så fina dagar men det blåser ännu lite kallt, skulle sitta ute igår efter praktiken men det blåste lite för kallt på balkongen min.

Torsdag är röd dag och fredag så arrangeras Kulturnatta här i Kalix, en hel del som händer, möjligtvis att jag går ut och ser på lite gamla fina bilar men inget mer. Har ju liksom blivit lite folkskygg och känner inte för att festa direkt.

På lördag kommer mina underbara ungdommar över på middag, tror att D ville laga sin pasta med ostsås denna gången och det ser jag fram emot. Vi turvisas med att laga mat och ibland köper vi utifrån, äter, spelar yatzy och har trevligt.

Helgen som var mådde jag inte alls bra så måste även träffa min brukare M i veckan men det är bara roligt, får se vad jag lagar för mat åt oss.

Då jag är mycket trött nu förtiden så har jag ju sovit rätt mycket, kan även bero på att min sänka är lite för hög & jag hade även för mycket vita blodkroppar. Vad ni detta beror gick man inte vidare med men det skulle ju vara roligt att veta varför jag har en infektion i kroppen. Varm är jag också så redan nu sover jag med ACn på.

Ja ja får väl stå ut med det, blir väl bättre så småningom.

Nä nu ska jag jobba vidare så att jag inte bara sitter och hänger men ni vet ju nu att jag lever i alla fall.


Tjillevippen

Av Malin - 16 maj 2017 11:15

Sitter på min praktik och det går faktiskt väldigt bra och damerna som jobbar här är supertrevliga. Var i förra veckan på intervju för ett möjligt sommarjobb men efter att ha övervägt så känns det inte rätt utan jog kommer att fortsätta på min praktikplats. Hur ska jag kunna jobba på ett förråd då dagarna jag måste ta fram kryckorna.


Förra veckan gjorde jag ju de 2 sista nationella proven och igår fick jag mitt betyg som blev ett A, jag var chockad själv för jag trodde inte att jag skulle lyckas så bra. Jag som läraren stod och frågade "vad ska det bli av dig Malin".

Detta har gett mig mod att till hösten fortsätta att läsa och jag ser faktiskt fram emot det nu för jag kan ju faktiskt.


På torsdag är det dags för ett första besök hos AF och deras psykolog, ska bli riktigt skönt att få hjälp med att reda ut allt som jag lagt locket på men som nu kommit i kapp mig. Kanske jag även kan börja sova bättre men å andra sidan, skulle jag inte dricka så mycket om kvällarna så skulle jag inte heller behöva ha kisspaus flera gånger per natt.

Sedan är jag ju så rädd för att få vätskebrist för direkt som jag dricker för lite så får jag kramp i lårmuskeln.


Ja ja, det var i alla fall lite av vad som pågår hos mig, nu ska jag fortsätta göra lite nytta där jag kan.


Tjillevippen

Av Malin - 9 maj 2017 11:31

Så är jag på praktisk sedan i går, mycket att läsa och sätta sig in i men det går bra även om man ibland får läsa om någon gång innan jag förstår hur de menar. Det känns i alla fall väldigt bra och alla är vänliga.

I morgon blir jag dock borta, då ska jag lämna in den sista uppgiften i engelskan och även göra de 2 sista nationella proven så det lär ta någon timme.

Torsdag blir jag också borta eftersom jag i förra veckan fick mail från ett ställe där jag sökt sommarjobb, trodde att det var tillsatt då jag sökte det redan i februari men inte har hört av dem sedan dess. Givetvis är det andra sökande men jag hoppas att några i alla fall tröttnat på att vänta och har ordnat andra sommarjobb så att jag kan få detta som kund assistent på hjälpmedelsenheten. Något helt nytt för mig men jag tror att det kan vara väldigt roligt.


I helgen som var har jag bata tagit det lugnt, fredagkvällen kom min brukare över på skvaller och mys ha ha ha... Det är alltid lika roligt när hon kommer för vi har så mycket att prata om och ventilera.

Lördagen gick i slappnandets tecken och det var faktiskt riktigt skönt för på söndagen väntade tvättstugan och jag bakade också 55 mazariner som jag lovat min väninna att göra åt henne. Bakning är som terapi för mig och sedan jag kunde unna mig att köpa en modern assistent så går det mycket lättare än med min 27 år gamla elvisp.


Nä nu ska jag fortsätta läsa på men ni som orkar kika in och läsa är i alla fall uppdaterade vad som händer i mitt lilla liv. Ha nu en riktigt fin dag.


Tjillevippen

Av Malin - 5 maj 2017 09:26

Fredag och dags för den näst sista uppgiften att lämnas in till engelska läraren, känns så skönt att snart vara klar med denna kurs. Återstår dock 2 nationella prov då jag gjorde det första i onsdags. Som vanligt är jag självkritisk och anser mig inte vara bra innan jag har full pott vilket jag vet är löjligt. Men sådan är jag mot mig själv dessvärre så jag hoppas att denna psykolog jag ska träffa kan få mig på andra tankar. När man har sådan förväntningar på sig själv så blir det ju så att misslyckas man kraschar man totalt. Bättre att vara positiv realist.


Sitter på kursen och på 30 min ska jag över till KomVux, efter det gör jag helg. Ska bara och köpa något gott till min brukare kommer i kväll för lite trevlig samvaro och goda skratt. Sedan tror jag att jag ska krascha i solstolen på balkongen ett tag eftersom jag knappt sovit natten som var. Varje timme har jag fått springa och kissa, precis när man sedan är på väg att somna är det dags igen... Så höll det på till klockan var 6 och då var det liksom ingen idé att försöka sova eftersom larmet skulle ringa kl 7. Nå, jag får väl sova i helgen hoppas jag.


På måndag ska jag börja min praktik på halvtid, ska bli skönt att göra något där jag inte blir jagad av provisionskåta människor som vill ha ut mig så fort som möjligt & inte tar hänsyn till människan Malin.

Fick även i går kväll svar på en av mina ansökningar om sommarjobb & ska på intervju nästa vecka, hoppas verkligen på det för nog skulle det vara roligt med en vanlig lön, om så bara för en sommar. Och till hösten planerar jag ju att börja läsa in en massa på Folkhögskolan, känns som en bra planering detta.


Nä, nu ska jag finslipa arbetet som ska lämnas in så att jag inte lämnar in något halvdant jobb...


Ha en riktigt fin dag alla där ute & sköt om er.


Tjillevippen

Av Malin - 2 maj 2017 11:10

Dagen började mindre bra, hade ställt larmet på mobilen som jag alltid brukar göra. Saken var bara den att eftersom måndagen var röd ställde det till det lite och jag ställde det att ringa måndag kl 6.15 Med andra ord på en vecka så tur att man liksom Skalman har en inbygd mat/sovklocka och vaknade kl 6.45


Har nu suttit och färdigställd rapporten för boken Braveheart som jag läst och i morgon ska denna lämnas in när jag träffar engelska läraren. Har sovit lite bättre i natt i alla fall men helgen har varit orolig.


I lördags hade jag "mina" ungdommar från mitt tidigare jobb på middag & yatzy, det var lika trevligt som alltid även om den ena fick ta taxi hem efter 30 min då hon började kräkas. Skulle hon börjat senare hade jag nog trott att det var min mat det var fel på hi hi hi... Lagade turkiska grytan etli kuru fasulye and till efterrätt åt vi chokladpudding med grädde, hallon & minimaränger. Inte det nyttigaste men oj vad gott det var.


Förra veckan mådde jag ju inte så där jättebra med allt som hänt på kursen, min arbetsförmedlare kallade mig på möte i torsdags och det tackar jag min lyckliga stjärna för. Det var det bästa som kunde ha hänt.

Hon hade sist vi pratade uppmärksammat hur dåligt jag egentligen mår och var rätt säker på att jag inte kontaktat någon att prata med. Nu hade hon kontaktat AF:s psykolog så den 18 maj ska vi träffa henne. Det kändes så otroligt skönt att någon uppmärksammat Malin och gör något för att hjälpa mig på rätt sätt. 

Allt som jag varit med om & som jag bara försökt stöta bort med att göra en massa annat har kommit ikapp mig.

Jag brukar likna min hjärna som ett bagageband på en flygplats. Där man sorterar bagaget till de olika banden typ, där ligger allt mitt stockat & jag har inte rätt ut det, inte tillåtit mig att känna & bearbeta. Jag tror ju inte att det kommer ske ett mirakel & att jag mår bra efter en träff men det är en början & jag hoppas få hjälp att reda ut allt som skett under alla år.

Så nu ska Malin sluta att bara säga "det ordnar sig nog snart" och bearbeta allt på en gång när något händer i framtiden.


Jag brukar säga att sorgen efter en nära som går bort är stor men inte lika stor som sorgen efter sig själv när man tappat sig själv & den man är på vägen. 

Jag känner inte igen mig själv, kastar strumpor i toastolen i stället för i tvättkorgen, tappar ord osv. Och när jag skulle åka till Stockholm var jag så otroligt orolig, jag som brukat resa flera gånger/år & alltid ser fram emot det. I slutändan kom jag på vad jag var orolig för, inte själva resandet men människorna man möter. Rädd för att de ska döma mig lika hårt som jag gör & prata skit om mig. För finns det någon jag hatar så är det mig själv & den jag blivit, jag saknar den "vanliga" Malin något så otroligt mycket. 


Ja ja, nu har jag fått ventilera mycket & tackar er som orkat läsa till slutet när jag hoppar från det ena till det andra. Ha nu en riktigt fin vårdag.


Tjillevippen

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards