Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under oktober 2022

Av Malin - 4 oktober 2022 14:26

Ja, äntligen har vaktmästaren varit hit på morgonen och kopplat in tvättmaskinen jag fick från pappas lägenhet och lagat de trasiga persiennerna i mittersta köksfönstret :) Man vill ju gärna ha öppet persiennerna nu när vi går mot mörkare tid. Tvättmaskinen har jag testkört och det gick finfint så tröjan det sprättade på i förmiddags när jag lagade mat är nu ren :) Känns lyxigt att kunna tvätta när det behövs och inte boka tid, har dock bokat tid i tvättstugan i morgon när jag ska tvätta lakan, täcke och kuddar.


   


Igår så var jag och lunchade med mina f.d kollegor, de hörde av sig efter sommaren om att de vill bjuda mig på mat, då var det inte läge eftersom pappa just hade gått bort och förra veckan blev det inställt pga personliga skäl för en av dem. Men nu blev det av, vi tog lunchen på Folkets Hus och det passade mig bra matmässigt, beställde en kyckling och fetaostsallad med mangoraja yummy... De tackade för de år jag varit hos dem och jag fick en likadan kruka som jag hade köpt med blomma men den mindre modellen så nu har min fått en lillasyster :) Komvux skickade också med en blombukett. Innan vi sågs hade jag och en f.d elev stämt träff utanför biblioteket för att prata och medan vi satt där kom de andra klasserna. Jag fick så många kramar och leenden att mitt energiförråd fylldes till max. Jag kommer verkligen att sakna den arbetsplatsen.


 


I morse kom ju vaktmästaren vid 9 så jag steg upp tidigare och började laga en korvsoppa. Jag hade redan i går kväll vid kl 23 stekt korven så nu var det bara att tillsätta alla andra ingredienser och den blev verkligen supergod. Jag har inte direkt någåt recept så man får "höfta" men i den har jag smör att steka i, spiralfalu, finhackad lök, morötter i skivor, krossade tomater, tomatpuré, sambal oelek, vatten, köttbuljong, gul paprika, chilisås, grädde, timjan, oregano, paprikapulver, salt och peppar :) 

Hittade den i ett minne från -19 på Facebook och ville minnas att den var grymt god och det var den. Nu ska den bara potioneras och frysas in. 


 


Skulle egentligen in på på Arbetsförmedlingens hemsida för att rapportera men de hade tekniskt fel så då tar jag i stället och går ut med Wilma så hon får göra av sig. 

Hoppas att ni har en fin dag och kom ihåg, det är kanelbullens dag idag så ta en eller två extra ;)


Tjillevippen


 

Av Malin - 2 oktober 2022 12:24

Men i ärlighetens namn så hade jag nog hellre välkomnat juni ;) Nu har vi heeeeela långa vintern framför oss. Jag ska idag ta och storstäda badrummet då vaktmästaren ska komma och installera tvättmaskinen som jag fick från pappas lägenhet. Inte ska jag städa just för att han kommer men det är skönt att få det ordentligt gjort. Har köpt Swiffers produkter som alla pratar så gott om och även Pink Stuff så nu tusan ska det vällan bli riktigt rent ;)


 


Var i fredags till Luleå med Mari för att handla, vi tar alltid ÖB, Dollar och ICA Maxi för att storhandla i slutet av månaden. Det blir billigare, så idag ska jag laga korvsoppa att portionera och frysa in. De tripperna är inga resor där vi slösar pengar på sånt vi egentligen inte behöver utan för att fylla på när det är billigt för som priserna nu rusar i höjden så måste man tänka till lite. Igår, lördag, blev det även en tur åt andra hållet med Nathalie, alltså till Haparanda :) Hon skulle och handla så jag följde med som sällskap och handlade det sista som jag hade glömt köpa i Luleå på ICA. Med oss i baksätet hade vi hennes söta lilla Astrid :) 


 


När vi kom tillbaka efter Luleåtrippen så sprang jag in på ICA här för att hämta mina Icebugs som hade kommit, storleken var perfekt så de kommer bli perfekta när halkan kommer. Tack snälla moster Barbro får jag säga som bidrog med sin present så att jag bara betalade 200:- för dem :) 

Jag fick även presentkort på Buketten av Mari så de investerades i en kruka och blomma som ska få flytta in i mitt sovrum när jag är klar med städningen där och har fått den gamla bäddmadrassen till soptippen och möblerat in pappas 2 stolar plus undan en massa annat som är från honom. Fick ju det stora familjefotot som jag gav åt pappa, ska därför i hallen göra en vägg med familjefoton tänkte jag så det blir mitt projekt nu när mörkret faller ute. 


   


Jag fortsätter med min kostförändring, blir mycket kött och grönsaker :) Men det är bara gott så jag klagar inte. Har inte vägt mig än men ska vänta med det, köpte nya batterier till min mätare och på morgoen låg blodsockret på 8 så ner har det gått och det märker jag dels på synen som börjar räta sig. 

Något som jag kämpat med pga diabetesen är ju fötterna med sina sprickor och förhårdnader :( Beställde därför Footmender för diabetiker och har nu smort in fötterna 3 kvällar innan jag lagt mig och ta mig tusan så verkar det hjälpa men man får väl som med allt annat ha tålamod till det är bra. Jag har ju även kämpat med mitt torra ansikte där jag med pincett kunnat plocka bort stora flagor runt näsat tex. Beställde därför en nattkräm som jag nu också har använt i 3 nätter och ser redan nu en förbättring så bara fortsätta att vara noggrann med att smörja in mig. Jag har liksom aldrig varit intresserad av krämer och smink som många andra utan har tyckt att vatten och tvål räcker gott. Smink kommer jag inte börja intressera mig för men däremot är det ju mycket trevligare med väl omhändertagen hud så det ska jag fortsätta med. 


   


Ja det var lite från mig för denna gång :) Nu ska jag in i badrummet och ta väggar och tak, dammtorka och skura golvet :) Inte är söndag vilodag hos mig i alla fall :) Ha det bäst och håll er friska.


Tjillevippen


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards