Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under januari 2019

Av Malin - 27 januari 2019 11:30

Eller läkaren ska det väl egentligen stå då jag syftar på den läkare som ringde mig i september efter att sjukgymnasten kontaktat honom. Då han ringde mig sa han att han skulle skicka remiss för magnetröntgen av halsryggen. Jag har väntat då jag vet att väntetiden kan vara lång men för några dagar sedan funderade jag at brukar man inte få en bekräftelse från röntgen att de mottagit den och ungefär hur lång väntetid det är. Jag gick därför in på 1177.se, loggade in på min journal och kollade igenom... Ingen aktuell remiss.... Och på anteckningarna... Ja där står att diktamen kommit bort och att han inte vet vad jag sökt för.... Gaaaaaahhhhhhh..... Ringer man då inte upp patienten och står för sitt misstag??? Om man har lite mellan öronen så kollar man väl igenom de övriga anteckningarna och där står KLART & TYDLIGT vad det gäller eftersom sjukgymnasten varit noggrann och skrivit in det. 

Denna läkare gillade min mamma och även en massa andra gamlingar vill bara till honom, de 3 gångerna jag varit till honom har jag uppfattat honom som dryg och nedlåtande, detta har ju inte gjort min syn på honom bättre. Ska ta och kontakta hälsocentralen och frågan är ju om man inte ska anmäla honom. Vill ju inte gärna göra det men då jag hört många andra som han slarvat med så undrar man ju om han inte ska gå i pension.


 


I morgon är det åter måndag, jag har nu jobbat i 2 v :) Ett väldigt trevligt jobb, även trevliga kollegor och deltagare i grupperna. Först nu börjar jag förstå hur svårt svenska språket är dör dem som kommer hit och ska lära sig det ha ha ha... Och grammatik som aldrig varit min starka sida kommer jag att bli bra på nu ;) Jag har aldrig brytt mig om allt det heter, jag vet ju hur man säger och hur man skriver så det har liksom räckt för mig. Nu känner jag även att jag inte är frisk i knoppen än från depressionen för jag blir så otroligt trött då allt är så nytt för mig men jag vill inte sjukskriva mig deltid utan försöka jobba på och pressa mig så gott jag kan. Det är bra att damen på Jobbtorget sitter i samma korridor och har koll på mig, vi ska även till veckan ha en uppföljning då de vill höra hur jag tycker att det går. Jag tycker som sagt att det går rätt bra men det tar ju tid att komma in i det och det är väl därför som jag blir så otroligt trött i huvudet. Det märks även hemma då jag inte orkar lika mycket efter jag kommit hem men det ska väl räta på sig hoppas jag. Annars får jag väl krypa till korset och låta dem sjukskriva mig deltid även om det då kommer att kännas som ett stort misslyckande för mig. Ja ja, jag ska i alla fall kämpa på ;)


Måndag i morgon ja och då har jag även bokat in tid för toppning och färgning, sååå sugen på något nytt och inte bara mitt blonda hår. Dessutom märkte jag att sist de gjorde slingor så slets mitt hår mycket fortare så denna gången blir det inga blonda slingor utan jag hittade en fin färgning med slingor som jag tänkte ge som förslag. Kommer ju att ha en av de nyare tjejerna på salongen då mina ordinarie var bokade eller barnlediga. Nå, det ska nog gå bra. Nedan ses fotot på färgen som jag funderar på :)


 


Inte länge kvar nu till vi ska på rajtan tajtan till Happis jag och Mari, vi har ju bokat rum på hotellet. Får väl se hur det kommer att bli eftersom hennes mamma dessvärre blivit så dålig och inte verkar ha lång tid kvar :( Jag hoppas verkligen att det kanske vänder men man får ju vara realist då värdena är så dåliga som de är. Men man kan ju ändå fara på hotellet en natt, gå ut och äta och så bara för att umgås och få prata, vet att jag själv skulle ha behövt det efter min mamma gick bort i stället för att börja gräva ner mig i allt som skulle göras och satte mig själv i sista hand. Hon fanns ju för mig och jag kommer finnas för henne så att hon kan ringa när hellst hon behöver prata. Hon har varit och är en helt underbar vän och utan henne vet jag inte var jag hade varit i min depression. 


Jag har i alla fall förberett mig med lite nytt i fall det blir utgång, hämtade igår ut en "jacka" jag beställde från Cellbes, sjuuuuukt skön och den kommer helt klart att bli en favorit för mig. Halsbandet kommer till veckan och så har jag även "unnat" mig en ny parfym då den var på halva priset. Har ju äntligen fått ordentlig lön så därför har jag investerat lite i sådant som jag behöver och sådant jag inte behöver egentligen ;)

Sportamore hade också 25% på allt så där fyndade jag ett par träningsskor då sulan gått sönder på de jag har. Inte konstigt egentligen då jag typ lever i träningsskorna ha ha ha... För 1 mån sedan fick jag även upp ögonen på ett par boots som en dam sålde och jag hade så tur att de var kvar så till veckan kommer de... Älskar boots, kan man ha för många par??? Jag tror inte det ;) Blir bara snyggare och skönare ju äldre de blir om man sköter om dem.


   

     

Nu ska jag gå och ta fram filodegen från frysen, gjorde igår taco så av färsen som blev över (en hel del) ska jag göra Börek a la Malin :) Har jag till lunch på jobbet, ska även ta och göra egen pizzasallad då det är något jag tycker är så otroligt gott. Hittade ett bra recept där det inte var mycket socker, däremot ska jag sätta till lite röd paprika som jag tycker är gott i pizzasallad. Så lite kökstjänst innan jag får vila denna söndag :)) 

Hoppas att ni alla får en fortsatt fin söndag och har haft en lika fin helg, här ska det tändas lite ljus när mörkret kommer men just nu så skiner solen och det är ca -22 ute :) 

Ha det bäst och sköt om er alla.


Tjillevippen


 


Av Malin - 12 januari 2019 16:20

Ja på måndag smäller det, då är det dags att börja jobba :) Träffade igår läraren i vars klass jag ska vara och hon var trevlig, ibland kan det ju vara lite mindre att göra men då ska jag fixa lite massutskick och hjälpa andra lärare med sådant. Tror att detta kommer att passa mig bra men det vet jag ju först efter ett tag men till sista juni ska jag nog klara det oavsett ;) Det är bara mitt huvud som kan ställa till det så att jag blir trött men blir det för mycket så kommer jag även att ha chans att tex gå hem en dag och jobba hemifrån eller sätta mig avskilt i ett rum. Det är så skönt att de är flexibla när jag fortfarande inte är helt återställd och ännu äter antidepressiv medicin. Summa sumarum så längtar jag efter att få komma igång, jag vet att jag kommer att bli trött men hellre trött efter att ha gjort något än att bara ha vart ut med hunden och gjort hemmasysslor. Jag fick även med mig hem lite material för att jag ska ha ett litet hum om hur materialet de jobbar med ser ut. 


 


Jag har ju äntligen börjat använda jeans igen när jag gått ner i vikt, beställde ett par svarta som jag var supernöjd med och därför även beställde dem i mörk jeans. Provade dem och de satt också bra, tvättade dem och skulle använda dem... Jo men visst, hann bara dra upp gylfen så gick den sönder. Vilken besvikelse :( Ska leta fram några gamla jeans med stadigare gylf så ska min morbrors fru få byta åt mig så att jag kan använda dem. Orkar inte bölja tjorva med att skicka tillbaka för byte då det kommer att ta så lång tid. De svarta är superfina till mina HD kängor så de lär då användas flitigt ;)  


 


Råkade på en gamla annonser för Gul & Blå Jeans och Puss & Kram :)) Kommer så väl i håg när man var liten, hur gärna man ville ha Gul & Blå Jeans eller Puss & Kram men... Fick ett par med rutigt flanellfoder i stället ha ha ha... Skärpet på Gul & Blå reklamen fick jag däremot och jag älskade det, lite indianmotiv med små pärlor. Har sökt något liknande men hittar inte, dagens skärp/bälten är bra tråkiga kan jag tycka. 


   



Ja ja, från jobb och jeans till något roligare... Vi går ju mot varmare tider, förhoppningsvis, och jag har råkat på en artikel som får mig att förstå varför så få är sjuka om sommaren ;) Sex och sol håller nämligen bacillerna borta. Då måste det vara solen som gjorde att jag var frisk sommaren som var för sexet kan det rakt inte bero på ha ha ha... För där är det verkligen torka vill jag lova. Om det nu är så enkelt kan inte läkarna skriva ut sex och sol på recept ;) Funderar nu på vart man ska flytta för att få vara frisk året om ;) ha ha ha... Eller ska man bo kvar och förlita sig på de norrländska männen och solarium? Får väl hålla mig till det sista än så länge och hoppas att de norrländska männen snart får upp ögonen för mig eller... Inte alla men en enda som gillar mig :)) En enda räcker.


 


Nä nu ska denna damen ta sig lite middag och medicin, var ut med Wilma just innan jag satte mig vid datorn. Temperaturen är inte många grader men det är isande vindar brrrrr.... Så skönt att vara inne, tända lite ljus och mysa. Hoppas att även ni får en riktigt fin lördagskväll.


Tjillevippen

Av Malin - 8 januari 2019 17:04

Så är det ett nytt år med nya möjligheter, jag har inte uppdaterat på ett tag då det gått upp och ner men nu känns det som att det äntligen vänder :) Jag har nämligen fått anställning fram till åtminstone sista juni :)) Känns helt underbart att få känna att jag gör nytta samtidigt som jag vet att jag kommer att vara sketatrött i huvudet eftersom jag ska vara i en klass där det säkerligen kommer att pratas en hel del men det gör inget... Jag kan ta tröttheten bara jag kan jobba. Sista 5 nätterna har jag somnat först vid 5-6 på morgonen och det har varit riktigt drygt så igår tvingade jag mig att vara vaken hela dagen för att somna vid 1, var bara upp på toaletten 3 ggr men kunde var gång somna om så jag får nog vara rätt nöjd. Ska göra detsamma i kväll och hoppas på samma resultat :)) 


   


Julen firades egentligen inte den 24:e utan juldagen samlades vi hos pappa för mat och för att umgås, blev riktigt trevligt och pappa trivdes med att ha alla där. 

Sista dagen på 2018 tillbringades på Hotell Savoy i Luleå med min väninna Mari där vi firade in 2019, var riktigt trevligt i vanlig ordning :) Vi somnade gott vid 3-tiden, vi åt ingen nyårsmiddag men frukosten missar vi aldrig ;)


 


Vi ska dock vara otrogna Savoy i mars då Club 40 kommer till Happis så rum är redan bokat där åt oss, ska bli så roligt då det är 35 års åldersgräns och en massa bra gammal musik :) Kanske att man till och med vågar sig på några moves på dansgolvet ha ha ha... Kommer att bli kanonroligt & jag hoppas att man träffar en del från den gamla goda tiden.


   


Shopping då... Har inte handlat något mer än ett par trosor med lite glitter i till festligare tillfällen även om det bara är jag som ser dem men man vet ju aldrig ;) Sedan så fyndade jag något i mellandagarna som jag kikat på länge, ett smyckesskrin som även rymmer klockor, fick det hela 500:- billigare så jag var riktigt nöjd och nu är det äntligen ordning på klockor och smycken :)


 


Igår var vi till Happis jag och min far, han var den som shoppade och jag var med som sällskap :) Wilma fick sig korv på IKEA och sedan köpte pappa en säck foder åt henne som en sen julklapp ;) Av mig fick hon en ny sele då den gamla alltid åkte på sniskan och satt dåligt. Så min lilla dam somnade gott i går när vi kom hem och idag har hon fått använda nosen för att hitta gömda frolics i snön, var dock kallt så det blev inte så länge ute men lite i alla fall. Då hon vägrar täcke så får jag anpassa prommisarna när det är kallare men det går finfint.


   


Oh en annan sak som jag också ändrat är mitt surfande och chattande... Jag har börjat med att ta små mikropauser från vissa sidor och även varlt bort allt vad chattande heter, är bara via Fejjan som jag surrar med någon ibland. Annars så nås jag bara när jag är online och de som vill få tag på mig har ju mitt nummer, det är så skönt att inte behöva vara tillgänglig dygnet runt. Man sitter på facebook och instagram och "gillar" foton och inlägg men vet man egentligen vad som pågår i vännernas liv förutom det inlägget delger? Det är så otroligt osocialt och opersonligt, ring i stället upp din vän för de kommer att uppskatta det. Det var bättre förr när man ringde och även kunde kika förbi till varandra om kvällarna, numera känns det som att man stör människor om man skulle hälsa på utan att först höra med dem om det går bra. Nä lägg undan all social media för ett tag om ni inte redan gjort det, ni kommer att ha mycket trevligare och må bättre. 

Nu ska jag ta mig lite middag, blir en köttfärssoppa som jag gjorde i helgen. Den blev sjukt god och var enkelt att göra.... Köttfärs, rivna morötter, buljong, krossade tomater med vitlök och även krossade tomater, vatten, tomatpuré, lite soja, salt/peppar/spiskummin/cayennepeppar och lite sambal oelek. Serveras med lite creme fraiche.

Ha det bäst till nästa gång och sköt om er, jag hoppas att ni alla tillhör dem som inte blivit av med strömmen.


Tjillevippen


 



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards