Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under maj 2020

Av Malin - 24 maj 2020 12:08

Ja äntligen så kommer värmen, jag vet inte men jag har på känn att vi kommer att få en kanonsommar vädermässigt. De 3 sista morgnarna så har jag intagit frukost på balkongen i solskenet & igår/idag så har jag slappat på solsängen ett tag, var riktigt skönt men alltid vid lunchtid börjar det blåsa lite så då går jag in. 

Det jag nu längtar efter är att till veckan få plantera i krukor och lådor, krukorna kommer jag kunna plantera i men lådorna måste vänta till Buketten får in sailvernjurvindorna som jag beställt. Christer mailade igår att de mest troligt kommer på torsdag så nu håller jag tummarna för det.


   


Varje morgon och varje kväll oljar jag in naglarna, är noga med det så att de ska hålla. Vann ju en del produkter från Mavala tidigare och tog fram oljan och fick mig ett gott skratt när jag läste bakom... Så nu funderar jag på om mina naglar är smålulliga varje dag då det står ÖL ;) Brukar ju även smörja in dem mitt på dagen då man nu pga pandemin tvättar händerna otaliga ggr varje dag, åtminstone varje gång jag vart utanför lägenheten :) Jag är absolut ingen fanatiker men just att tvätta händerna är jag noga med just nu (mer än vanligt).


 


Jag har egentligen inte så mycket att skriva just nu, händer ju inte så mycket när man mest är hemma ;) Ingen direkt skyttetrafik genom lägenheten. Träffar ju bara min far dagligen och Mr C när han kommer hit, hoppas snart att pandemin lägger sig så att jag kan ta bussen till honom. Jag är ju så otroligt nyfiken på hans nya lägenhet, hur han har det i sitt dagliga liv för hittills har vi ju träffats hos mig. Han har ju 4 barn och dem vill man inte "dra in" förrän man vet att det är allvar. Nu känns det i alla fall som dags att ta nästa steg och sist han var här sa han ju natt jag är välkommen till honom när hellst jag vill :) Kärleken är underbar ;)


 


Söndag, jag ska slappa lite nu och tror nog att jag ska sprätta en Smirnoff, ja så får det bli :) Önskar er alla en fortsatt fin söndag, ha det bäst och sköt om er.


Tjillevippen 



Av Malin - 18 maj 2020 17:17

Ja, dagens lektioner på distans :) Gick bra och jag har nu gjort lite anteckningar om jag glömmer bort vad vi gjort och vad de fått för läxor ;) Mitt närminne är ju dessvärre inte det bästa så anteckningarna behövs verkligen :)


 


Helgen var lugn och skön, C kom på besök fredag till lördag, vi åt Kalix löjrom på Pringles med creme fraiche och rödlök yummy... Till det så drack han Fresita som jag beställt åt honom och jag drack Smirnoff Ice Tropical som jag också beställt då det inte såldes på bolaget här i Kalix. Så grymt god Smirnoffen var mmmm... Blir nog en till beställning så småningom, jag och Mari delade på denna 24-p då man inte visste hur den var men nu kommer jag beställa en åt mig själv för sommarens balkonghäng. Har nu även beställt Fresita igen men även en mousserande med smak av passionsfrukt, Cuba Mango och Lakri som ska smaka lakritsviol. Måste fylla på nu när sommaren kommer och värmen med den, kommer använda balkongen flitigt nu när jag fixar till den mysigt. Bilder kommer när den är klar.


     


När C åkt hem då han skulle fixa i ordning till ena dotterns födelsedag så chillade jag mest, var ut med Wilma, såg tv... Var en riktig slapparhelg faktiskt och en tur till mammas grav för lite plantering blev det med pappa så nu är vårens penseér på plats. De brukar hålla sig fina rätt länge, i regel lagom till de börjar rea ut plantorna :)


 


Nu är förresten sommarklorna på plats igen :) Just på sommaren gillar jag att ha långa, färgglada naglar. Funderar redan på vad hon ska få göra när jag ska tillbaka i början av juni, bara planeringen hur jag vill ha dem är ju rolig och slutresultatet brukar alltid vara tipp topp. Vet inte men sommartid lever jag upp till max medan jag liksom går i ide på vintern men så kanske de flesta gör, förutom de som utövar vintersporter.


 


Leva upp ja, var en tur med min far till Haparanda veckan som var, han skulle ha ett tak till paviljongen på kolonilotten och jag hittade ett till bra pris på Jysk. Efter att det var inhandlat så väntade de sedvanliga korvarna på Ikea, en var åt mig och pappa medan Wilma fick 4, dock utan bröd. Eftern hon fått dem kan hon lägga sig ner :) 

När vi satt utanför Ikea på en bänk slog det mig att jag aldrig någonsin sett så lite bilar på parkeringen så nog ser man att gränsen till Finland är stängd och att folk inte shoppar som tidigare.


 


Ja, detta var väl det lilla jag hade att delge denna gången :) Nu ska jag se i kylen vad som finns för att stilla hungern, nåja är faktiskt egentligen inte alls hungrig men pga medicinen måste jag äta något så kanske blir en fruktkuse med salami på :) Bättre än ingenting :)

Jag avslutar med ett fotomontage av min och Maris virituella skål  i lördags :) Kan man inte ses så får man hitta på alternativa sätt att umgås, så till sommarvärmen är här och vi kan ses utomhus så får det virituella duga :)


Tjillevippenskål


 



Av Malin - 1 maj 2020 11:31

Varje dag är en dag närmare sommaren :) En sommar som  kommer att vara annorlunda givetvis men man får helt enkelt anpassa sig och hitta på andra saker att göra. Igår gick Sommarfesten ut med att den mest troligt kommer att bli inställd, vilket var förväntat, men att festivalpassen man köpt kommer att gälla nästa sommar då i stället. Vi skulle ju även egentligen på dansbandsgala om 2 v men denna är flyttad till i november, vi behåller dock hela paketet med rum, mat och uppträdanden så har vi något att se fram emot till i november :) Man får försöka se positivt i stället för att klaga. Jag förstår att detta kan vara väldigt jobbigt för många, att inte kunna hälsa på varandra, kanske jobba hemifrån osv men personligen har jag inga problem med det och jag har en som kommer då och då, nämligen Mr C. Han har ju precis som mig astma, jobbar inte och håller sig hemma. Träffar även min far och hjälper även honom att handla. 

Annars så pysslar jag mest på hemma, förutom i måndags då jag hade tid hos frissan :) Det behövdes 4 behandlingar för att få bort all pigment från det lila jag har haft i håret men nu är jag blond igen :) Har även sedan långt tillbaka inbokat tid för naglar nästa fredag, måste försöka göra lite för sig själv så att man mår bra och känner sig liiiite snygg i alla fall. 


   


Idag när jag var ut med Wilma på morgonen passade jag på att handla lite, var så otroligt sugen på en kebabsallad :) Jag försöker ju åter igen att lägga bort eller åtminstone minska drastiskt på kolhydraterna och sockret. Blir en hel del sallad och kött :) När C var här i veckan visade jag honom att man kan äta gott utan att det är socker i, gjorde min cheeacake a la Malin :) Där varvar jag krossade sockerfria havrekakor med en kräm på philadelfiaost, vaniljsocker, sötströ och grädde. Sedan toppar jag med mosade osockrade hallon. Den är faktiskt jättegod och inte alls så där söt.

Bara det att just nu känns det som att jag har lite torka vad gäller matideér men det kanske lossnar snart, brukar när jag inte har annat att göra googla lite efter nya recept så jag får lite tips. 


   


Jag har ju som sagt 4 elever som jag är tilldelat att följa upp och hjälpa med distansstuderierna, det tar ju inte hela veckan så jag får försöka hitta på lite hemma. Just nu så är mitt stora projekt balkongen, skärmväggen är ju på plats så nu börjar resten :) Har beställt lite dekorfärg för utomhusbruk som jag ska måla en hel del lerkrukor med, glada färger som rosa, orange, gul, mintgrönt, vitt.... Köpte även en schablon med tropiska motiv att måla mönster med så att de blir lite orginella :) Fick insipiration när jag såg en bild med äppellådor fulla med färgglada krukor :) Fick ju en stor orkide i julklapp, ägaren till blomsteraffären sa att den kan man ha ute på sommaren så jag ska putsa upp en stor kopparkittel som jag hittade när jag städade förrådet på pizzerian när jag bodde i Hofors. Den kommer nog att bli fin i den och ställer man den mot väggen så klarar den sig nog extra bra :) Har en cerisefärgad matta och söker bara 2 sittdynor nu i något knalligt mönster. På Buketten bad jag dem lägga undan 6 st silvernjurvindor när de får in plantor, de brukar gå åt så fort så när jag kommer mig dit så är det bara de fjuttigaste kvar. Åhhhhhh vad jag längtar till den är klar så jag kan börja använda den, sitta i solen och jobba men även läsa, lösa korsord och sola :) Behöver jag ens säga att jag längtar till sommaren? ha ha ha...


 


Nu ska jag ta tag i disken, har gett Wilma mat men det verkar inte falla damen i smaken idag utan hon nosade bara , gick vidare och lade sig under köksbordet :) Nåja, hon äter när hon är hungrig. 

Hoppas nu att ni alla får en fin första maj och har ni varmare än här hos oss så sätt er ute på balkongen eller ta en prommis i det fina vädret :) Är det sketaväder så får man hitta på något inomhus, som att städa garderober ;)

Hur som, ha det så bra och sköt om er.


Tjippevippen

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards