Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg den 8 april 2014

Av Malin - 8 april 2014 10:14

Ja det livet behöver inte alltid vara lätt, känns ibland som att man balanserar fram på en väldigt tunn pinne. Denna pinne kan man antingen falla av för att man är oförsiktig/gör dumma val eller så går denna pinne helt enkelt av under en på grund av faktorer man inte kan påverka. Jag har väl egentligen ett bra liv om man jämför med många andra men jag vill ha ett jobb, vilket man verkar kunna glömma när man är 40+ & har högsta lön.

När jag gick ut gymnasiet fanns det som hette "ungsdomslag" & som gav oss som just avslutat skolan en språngbräda in i arbetslivet. Mitt första jobb var på Missionskyrkan här på orten, min uppgift var att trycka blad till gudstjänster & att även kopiera dem på kasetter som besökarna ofta köpte. Och nu ska man inte tro att vi hade en kopiator, nej då... En gammal tryck som man vevade ha ha ha... Kommer ihåg att jag satt i "mitt" lilla kontor, lyssnade på radio & skrev programen. Ibland tjötade jag med prästerna, hade en "vanlig" & en ungdomspastor. Var ett rätt skönt jobb faktiskt även för mig som inte är det religiösaste på denna jord.

Vanliga jobb var det svårare att få även om det fanns mer lediga men de ville ha folk med erfarenhet, till & med på butiker. Så då fick man inte jobb för att man saknade erfarenhet & nu får man inget för att man har för stor erfarenhet & därför är dyrare än de som just kommit från skolbänken. Tänk vilken nackdel det helt plötsligt är med erfarenhet inom handeln.

Jag vet i alla fall att jag älskar att sälja, ge mig en vara & jag kan prata in den & skapa ett behov för kunden    Oavsett om det är face 2 face eller via telefon. Så har du ett jobb i Kalixtrakten år mig, hör av dig.


I morse var jag & Wilma ut på en skön promenad längs älven, svalt i luften men oj vad solen värmde skönt, längtar verkligen till sommar, sol & värme. Får en försmak i Turkiet & hoppas sedan att vi får en kanonsommar här i norr.

Vart på Apoteket & inhandlat lite allergitabletter nu när pollen är på G, har märkt det om nätterna när jag är täppt & torr i näsan, knappt sovit de 3 sista nätterna. Astman är jäkligt jobbig för andningen just nu & i lördags när jag skulle hjälpa pappa fixa maten orkade jag knappt gå dit, varje gång jag hostade "tvillade" det om i skallen men men... Är ju bara en kortare tid så jag ska nog stå ut.

Som sen lunch kom jag på att jag skulle göra kycklingfilé i ugnen & till det äta shiratakinudlar med kinesiska grönsaker. Kastade in kycklingen under folie & lade mig på sängen tills den skulle vara klar... Har väl gått så där 2 timmar nu & den är fortfarande inte klar ha ha ha... Hann inte mer än lägga mig på sängen så gick nämligen strömmen, var den gick vet jag inte men ugnen slog då av. Visade sig att hela kvarteret var svart. Äter ju inget bröd så hade typ inget hemma som gick att äta utan att behöva värma så svischade förbi OK/Q8 & köpte en kebab baguette så fick i alla fall lite i magen. Wilma vill inte alls äta idag, hon har tydligen börjat rata fullkornsris, nåja, hon äter när hon blir hungrig.


Nu vet jag inte om jag ska göra så mycket mer idag än diska, kanske storstäda badrummet... Har suttit & sett på lite recept, funderade på om jag skulle inhandla lite tel kadayif när jag är i Turkiet, det är trådig massa som man kan hitta på Turkiska eller Mellanöstern butiker här i Sverige men inte här i Kalix desvärre. Man använder den när man gör min favoritdessert från Turkiet, Künefe, som är så otroligt god men kanske inte det nyttigaste. Innehåller dels osaltad vit ost & pistagenötter & sockerlag... Man äter den varm med vaniljglass, den är så otroligt god, brukar kunna få den på Mado när man är i Alanya så nog lär det bli ett besök där, om inte annat för den goda glassen. Så ni som ska ner till Turkiet, passa på att beställa in Künefe till dessert, ni kommer inte ångra er (om ni nu inte är nötallergiker)...


Nä, nu ska jag ta & börja med badrummet så lämnar er & hoppas att ni får en fortsatt fin dag & att solen skiner lika vackert hos er som den gör här hos oss i Kalix.


Tjillevippen


Künefe, helt underbart god med vaniljglass  



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards