Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg den 24 april 2014

Av Malin - 24 april 2014 17:06

Jag har lite torka just nu eller så kan det hända att jag inte skakat om huvudet ordentligt så att jag fått upp något att fundera på. Kan ju även bero på att jag är förälskad & då kommer man ju onekligen att tänka på Paris, ljusets & kärlekens stad som jag & min väninna besökte -12 då jag vann en resa för två dit.


Paris hade jag aldrig tänkt på desto mer, jag tänker mest på snorkiga fransoser, svettiga damer som döljer lukten med parfym & en massa mat. Gäller det Paris & mat flyger tankarna till Ett Päron Till Farsa På Semester där de i Paris värmer maten i mikrougn & sticker i en fransk flagga    Ja, lite förutfattade meningar hade man innan man åkte.


Men vilken otroligt härlig stad med så mycket att se & uppleva. Vi stannade 4 nätter & bodde bara ett stenkast från Operan så vi hade inte långt till Champs Elysees, tog ungefär 15 minuter att gå. Om det inte spöregnade & man fick sitta på ett café, då tog det typ 2 timmar. Efter en promenad där man passerade en massa stora modedutiker kom vi fram till Triumfbågen, där tog vi hissen upp till toppen & vilken fin utsikt man hade där. För er som inte vet kan jag berätta att det var Napoleon I som bestämde att den skulle uppföras till minne av segern vid Austerlitz 1805.


 


Innan vi åkte ner så beställde vi The Paris Pass, kanonbra då det ingår så mycket i det. Inträde till olika sevärdheter, buss, tåg m.m Det bästa som ingick var sightseeing bussen (hoppa på/av) som stannade vid alla sevärdheter & gick med 15 minuters mellanrum. Så första dagen hann vi med att se Triumfbågen, Eiffeltornet, Louvren & Mona-Lisa, Notre Dame....

Eifeltornet gick vi inte upp i då det tog för lång tid att köa & nästan en halv dag skulle ha gått åt. Däremot kan jag tipsa om att man kan förköpa biljett till Eiffeltornet där man även väljer vilken tid man ska åka upp men var ute i tid. Köpa den kan ni göra på denna länk http://www.tour-eiffel.fr/en/preparing-your-visit/buying-your-tickets.html. Vi skulle boka en månad innan men den enda tiden som fanns under alla våra dagar var klockan 22.00 en av kvällarna så det skippade vi. Vi var ju i alla fall dit.

The Paris Pass kan bokas på denna länken http://www.parispass.com/how-it-works/paris-visite-pass.html?aid=30&gclid=CPTs_KGy-b0CFUQGcwodGUUAcA.



Vi besökte även Sacré Coeur som är en romersk-katolsk basilika & ett populärt landmärke i Paris. Kyrkan är uppkallad efter & tillägnad Jesu heliga hjärta. Basilikan ligger på Montmartre-kullen som är den högsta punkten i staden & väl värd ett besök. Efter åkte vi en liten linbana ner & fortsatte sedan en promenad tills vi kom fram till Moulin Rouge som byggdes 1889 & det var även här som cancan slog igenom på allvar. Ligger vid Place Blanche i Montmartre.

Var en rätt intressant väg att gå innan man kom dit, en hel del turistbutiker & en sjuhelsikes massa sexshoper & sex klubbar så gillar ni sex ska ni besöka det kvarteret   


 


Vi hann även besöka Jim Morrison eller åtminstone hans grav, tog väl typ 2 timmar att hitta den på Père-Lachaise som kyrkogården heter. Vi hade en lista på gravar vi ville besöka men det skulle tagit för lång tid, Jim var viktigast & på vägen ut stötte vi även på Chipin's gravmonument. Så ska ni dit, förbered er med en karta över kyrkogården.


   


Innan vi åkte så köpte vi även dagsbiljett på Disneyland Paris, vuxen eller barn, man måste besöka det. Helt underbart, alla har vi ju växt upp med Disney & det finns något för alla. Helt klart värt ett besök men man får bereda sig på att har man med sig barn så kommer det att kosta hi hi hi... För det finns så mycket souvenirer men de är inte billigt. På denna länk kan man förköpa biljetter till Disneyland http://international.disneylandparis.com/offers/index.html?market=INT-EN-Neutral-SE&country=SE&ecid=SEM_ild22_A_23ad0c01-69ff-46ac-b7da-22dda97b14de&gclid=CJmJgZ2--b0CFYoNcwodp4kAqA



     


Det ställe vi besökte var kväll som föll oss i smaken & där vi även åt var Hard Rock Café, trevlig personal, god mat & goda drinkar. Kan vi varmt rekomendera & runt hörnet ligger Hamburger Kedjan Quick med superb mat, kanske inte nyttigaste men oooohhhh vad gott det är ibland med ett vanligt hederligt hamburger mål.


   


Givetvis hann vi med lite shopping, inte så att vi tog en dag till att springa runt i affärer utan mellan sevärdheterna hann vi in lite här & där. Något jag kan rekomendera är ett besök på gallerian La Fayette där man kan hitta alla stora design märken. Vi handlade ingenting där men det var värt ett besök då det i det stora hela såg ut som en opera invändigt & med ett otroligt vackert tak. Förövrigt så stöter på små köpcenter överallt & där kan man fynda.


     


Slutligen så kan jag säga att mina fördommar har suddats ut & jag åker gärna tillbaka till Paris då det finns så mycket kvar att se. Vad gäller Parisborna har man alltid hört att de är snorkiga & inte pratar engelska... Pytt säger jag, alla som vi frågade om vägen tog sig tid & gjorde sitt bästa för att hjälpa oss. Kvinnor & parfym kan jag ännu inte kommentera då jag helt enkelt inte raggat något närmare på dem hi hi hi... Nä, jag spelar ju inte i den ligan.


Får ni chansen åk till Paris, ni kommer inte att bli missnöjda.


Tjillevippen


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards