Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg den 2 september 2022

Av Malin - 2 september 2022 10:45

Så var det fredag och 17 dagar sedan vår pappa gick bort. Det har varit en sådan jobbig tid och är så fortfarande. Allt som ska göras efter, det är tur att min äldsta bror och hans fru har tagit på sig det mesta och även att städa ut lägenheten. Det är nog jobbigt att gå dit för att gå igenom sakerna. Dock fick jag till uppgift att hitta dikt till dödsannonsen och musik till kyrkan då min bror ansåg att jag som spenderat tid med pappa var dag har mer koll på detta med musik. Minst 2 psalmer, tur att min far lyssnade på mycket andlig musik så psalmer hade jag på listan utan att veta. 2 låtar har han nog bara hört i förbifarten när han haft på radion och det är Håll mitt hjärta som spelas i början av begravningen och Jag och min far när vi går ut. Blommor var vi i måndags och beställde, jag och min bror, hos Buketten. På kistan kommer de, liksom på mammas begravning, att gå i gult och vitt. Sedan ska vi också ha en krans från oss barn med familjer och den kommer att gå i mer traditionellt rött & vitt. På måndag ska vi träffa prästen för att prata och då har jag det slutgiltiga programmet för kyrkan. Då ska jag och min brorson sitta ner och göra detta så att de som närvarar kan följa med i vilken ordning allt kommer i kyrkan. Älskade lilla pappa, så saknad han är och det har funnits stunder när jag varit på väg att ringa honom för att berätta om olika saker som hänt, höra om han ätit, tagit medicin osv, precis som jag har gjort de sista åren men nu går det inte. Fast man vet att han är borta så finns det tillfällen då man inte tänker på det. Många säger att han fick ju ett långt liv, det är f-n ingen tröst för oss som sörjer men däremot så för hans skull så är det ju sant. Han fyllde 90 i mars och tvättade, städade, lagade mat och körde bil till han föll och fick opereras. Han fick dessutom vara klar i huvudet in i det sista, förutom när han fick morfin och trodde att de satt sand på väggarna i salen. Du kommer alltid vara saknad pappa.

Det vänstra fotot är taget 2 dagar innan han gick bort och det andra dagen när han gick bort.


   


Förra fredagen hade jag Mari över, vi beställde mat från Bistro Lappland inkl utkörning, var riktigt gott faktiskt. Efter spelade vi yatzy, surrade och åt lite gottis. Känns som behövligt att få koppla bort allt ibland och bara vara, speciellt att kunna skratta utan att få dåligt samvete vilket jag tidigare hade när jag tänkte på pappa, inte hade han heller tyckt om att jag bara satt hemma och var ledsen. När vi satt och spelade så fick jag meddelande från Sanan på Buketten, att Christer var på väg med en bukett till mig från dem båda. Så gulligt av dem, pappa handlade alla sina blommor från dem i alla år han hade kolonilotten men även efter till balkongen till lägenheten. 


   


På lördagen åkte jag och Mari till Luleå för att inhandla sådant som man behöver och som är billigt på ÖB, blev en hel del vita bönor och krossade tomater ha ha ha... Köpte även det nya omtalade rengöringsmedlet Pink som alla talar om, har bara testat det på en liten yta men det verkar bra. I helgen ska jag dock ta och skura hela badrummet och då får det bekänna färg, om det verkligen är så bra som alla säger ;) Vill skura ordentligt alla väggar osv när jag ska få hit tvättmaskinen som pappa hade, ska bli skönt att inte alltid behöva springa i tvättstugan. Vi var även in på Willys och handlade sådant som behövdes och som var till bra pris. Mari hann också in på lite andra affärer men då satt jag i bilen och tog det lugnt i stället. Dollar tex, även om man inte ska ha något så kostar det plötsligt 4-500:- att gå ut därifrån pga alla "bara tio kronor, billigt" ha ha ha... Någon som känner igen sig?

Efter när vi rullade hemåt var vi båda så otroligt hungriga, jag mådde nästan illa, så vi stannade på Circle K i Persön och tog oss varsin kebabrulle, kan jag varmt rekommendera för den var riktigt god.


   


Ska snart säga hej svejs för denna gång men måste få visa ett foto jag hittade hos pappa, det är från 2006 när man invigde IKEA i Happis. Min kusin Sven-Erik var då kommunalråd där och hans mamma Doris bodde bara tvärs över vägen till IKEA. Ingvar ville skåla i champagne så här på fotot är det Ingvar Kamprad, min mamma Vanja och moster Doris, alla tre på den andra sidan numera. Ett fint kort tyckte jag och ville dela med mig av det till er. 


 


Nu ska jag börja göra lite nytta här hemma, blir lätt när man mår som man gör att mycket kommer på efterkälke hemma. Nu tänkte jag i alla fall få ordning på köket så att det är klart till i kväll.

Hoppas att ni alla mår bra och får ha hälsan, passar även på att önska er en trevlig helg.


Tjillevippen









Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards