Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 17 juni 2022

Ja det är fredag wooo hoooo.....

Av Malin - 17 juni 2022 10:34

Så var äntligen fredag här, veckan började med extra SFI som jag nu i juni månad ska ha månd, torsd och fred. Igår kom i alla fall 14 elever så att jag slapp sitta ensam i klassrummet. En av lärarna har lite semester så 2 dgr var jag i hennes klass, gick bra då hon hade satt i ordning alla papper.


I början av veckan sken solen för fullt och redan innan 6 en dag när jag var ut med Wilma så var det kanonvarmt så de som var lediga fick en superfin dag. Mina morgonrutiner har ändrats lite så har stressat om morgnarna och inte hunnit inte äta frukost, då blir det också så att jag lätt glömmer att ta min morgonmedicin, nå inte hela världen och idag kom jag ju ihåg den så en klapp på axeln. Klarar mig inte utan mat till jag kommer hem vid 16 så nu har caféet i byggnaden fått besök i veckan och det blir oftast en grillad smörgås med fetaost och kyckling, som är så god, med en liten sallad till och currysås. Men en dag frångick jag den varma mackan och köpte mig en räksmörgås som också landade bra i magen. Skrattade igår när jag väntade på maten, de har nu 3 sommarjobbare i cafét och efter gäster gått ska ju borden spritas av. De var 3 för att göra det, en gick med flaskan och sprutade, en torkade och en övervakade typ ha ha ha… Var man själv så där när man var ung? Att man inte kunde göra något ensam? Kan i alla fall inte minnas att man var så, i alla fall så var det rätt roligt att se på dem.


   


Idag börjar nog magen att kurra tidigt men jag slutar ju kl 13 så det är ok. På tal om kurra, kommer ni ihåg den gamla reklamen ”framåt eftermiddagen när det kurrar i magen tar jag mig en Snickers” ha ha ha… Kommer ni ihåg den reklamen? Kommer ihåg att det även sas med dalmål så det lät så otroligt käckt.


 


I veckan när jag promenerade hem från jobbet stannade jag till i en park som vi här kallar för Grodparken eftersom det är grodor som sprutar vatten i fontänen. Inte en groda fanns på plats nu, inte ens vatten hade de fyllt, så sjukt dåligt kan jag tycka då vi är i mitten av juni. Det är annars en väldigt mysig liten park att stanna till i när man är på promenad. Längre tillbaka fanns det en gatugrill som granne och då köpte man ofta mat där och satte sig i parken för att äta eller kanske en glass som svalkade gott. Den revs dessvärre ner så man tyckte att det i stället skulle byggas ett hyreshus där, det företaget har massor med obebyggd mark utanför centrum men givetvis måste de bygga där grillen och en parkering fanns. Det var i vissa fall mycket bättre längre tillbaka, jag tycker att de numera bygger man överallt centralt och tar bort de naturliga mötesplatserna där man kan sitta ner och prata och umgås. Dessutom finns det snart inga parkeringsplatser i centrum vilket är riktigt dåligt.


 


Det som jag verkligen tycker var bättre förr, på 80-talet när jag växte upp, är att det inte fanns datorer, mobiler osv. Man var så otroligt mycket mer social än vad man är idag, man träffade kompisarna nästan varje eftermiddag/kväll, åtminstone på sommaren. Man kunde bara kila över och ringa på, numera måste man nästan boka tid och är rädd för att störa. Det finns för mycket på TV, datorer och mobiler så man glömmer att vara social och att prata med varandra på dator/mobil är absolut inte detsamma. I fikarummen märker man ofta av det, inte här på Komvux faktiskt men på mitt tidigare jobb på Tallink Silja. Där hade vi en soffa, kunde 3-5 yngre tjejer sitta med telefonerna i högsta hugg och vad gjorde de? Jo de spelade wordfeud och chattade med varandra!!! Bättre då att fixa ett Alfapet i stället och umgås på ett normalt sätt anser jag i alla fall.


 


Ja ja, detta var allt från mig för denna gång, lika huller om buller i skallen när jag ser igenom vad jag skrivit men det är vällan så som min hjärna ser ut inuti ha ha ha... Ha nu en fortsatt fin fredag.


Tjillevippen

 
 
Ingen bild

Jocke

17 juni 2022 15:54

Det är det som är att vara social numera, tyvärr...Nätet istället för verkligheten. Lite tråkigt ändå. :/ Många gamla reklamfilmer är riktigt roliga! :) Finns många på Youtube.

Trevlig helg!

Malin

8 juli 2022 08:45

Ja dessvärre så är det så, och det man läser är enbart det som händer i personens liv ;)
Eller hur, finns en hel del och jag älskar att se dessa gamla reklamfilmer och reklamfoton :) Man blir lite nostalgisk.
Nu är det ju fredag igen så jag får passa på att önska även dig en trevlig helg men du kanske tom har semester och njuter till 100%

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Söndag 14 april 16:20

Ja, första veckan efter påsklovet gjord och så även helgen, hela veckan bara swishade iväg i en herrans fart. Kanske är så det blir när man trivs där man arbetstränar. Blev mycket Hooja i torsdags och eleverna var helt slut efter dansandet :)    ...

Av Malin - Torsdag 4 april 07:46

Ja så är det, i morse när jag var ut med Wilma vid 6.30 så blev morgontoaletten snabbt gjord då graderna visade -18. Länge sedan vi nu haft så kallt så man är inte van och till helgen verkar de även lovas lite snö men så brukar det ju vara om vårvint...

Av Malin - Söndag 31 mars 17:08

En dag kvar men en vecka ledigt för mig :) Hoppas att få lite mer ork så att jag kan göra en del här hemma, skulle vara så skönt.  I morse trodde jag att jg legat och blåst lite längre än vanligt, till jag blev påmind om att vi faktiskt har ställt ...

Av Malin - Lördag 30 mars 07:25

Rubriken gäller givetvis inte alla men nog är det många liksom mig som sitter ensam när högtiderna ska firas. Tidigare blev jag ledsen när jag tänkte på det men numera orkar jag inte knappt bry mig. Jag har inte påskpyntat förutom att min godisskål...

Av Malin - Lördag 23 mars 07:24

Ja så är det, vet inte hur många gånger jag försökt skriva här men jag har helt enkelt inte orkat. Själv har jag tänkt att det är vårtrötthet som de äldre brukar tala om men arbetsförmedlaren och min kontakt på försäkringskassan tror att det är för a...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards