Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under juni 2022

Av Malin - 17 juni 2022 10:34

Så var äntligen fredag här, veckan började med extra SFI som jag nu i juni månad ska ha månd, torsd och fred. Igår kom i alla fall 14 elever så att jag slapp sitta ensam i klassrummet. En av lärarna har lite semester så 2 dgr var jag i hennes klass, gick bra då hon hade satt i ordning alla papper.


I början av veckan sken solen för fullt och redan innan 6 en dag när jag var ut med Wilma så var det kanonvarmt så de som var lediga fick en superfin dag. Mina morgonrutiner har ändrats lite så har stressat om morgnarna och inte hunnit inte äta frukost, då blir det också så att jag lätt glömmer att ta min morgonmedicin, nå inte hela världen och idag kom jag ju ihåg den så en klapp på axeln. Klarar mig inte utan mat till jag kommer hem vid 16 så nu har caféet i byggnaden fått besök i veckan och det blir oftast en grillad smörgås med fetaost och kyckling, som är så god, med en liten sallad till och currysås. Men en dag frångick jag den varma mackan och köpte mig en räksmörgås som också landade bra i magen. Skrattade igår när jag väntade på maten, de har nu 3 sommarjobbare i cafét och efter gäster gått ska ju borden spritas av. De var 3 för att göra det, en gick med flaskan och sprutade, en torkade och en övervakade typ ha ha ha… Var man själv så där när man var ung? Att man inte kunde göra något ensam? Kan i alla fall inte minnas att man var så, i alla fall så var det rätt roligt att se på dem.


   


Idag börjar nog magen att kurra tidigt men jag slutar ju kl 13 så det är ok. På tal om kurra, kommer ni ihåg den gamla reklamen ”framåt eftermiddagen när det kurrar i magen tar jag mig en Snickers” ha ha ha… Kommer ni ihåg den reklamen? Kommer ihåg att det även sas med dalmål så det lät så otroligt käckt.


 


I veckan när jag promenerade hem från jobbet stannade jag till i en park som vi här kallar för Grodparken eftersom det är grodor som sprutar vatten i fontänen. Inte en groda fanns på plats nu, inte ens vatten hade de fyllt, så sjukt dåligt kan jag tycka då vi är i mitten av juni. Det är annars en väldigt mysig liten park att stanna till i när man är på promenad. Längre tillbaka fanns det en gatugrill som granne och då köpte man ofta mat där och satte sig i parken för att äta eller kanske en glass som svalkade gott. Den revs dessvärre ner så man tyckte att det i stället skulle byggas ett hyreshus där, det företaget har massor med obebyggd mark utanför centrum men givetvis måste de bygga där grillen och en parkering fanns. Det var i vissa fall mycket bättre längre tillbaka, jag tycker att de numera bygger man överallt centralt och tar bort de naturliga mötesplatserna där man kan sitta ner och prata och umgås. Dessutom finns det snart inga parkeringsplatser i centrum vilket är riktigt dåligt.


 


Det som jag verkligen tycker var bättre förr, på 80-talet när jag växte upp, är att det inte fanns datorer, mobiler osv. Man var så otroligt mycket mer social än vad man är idag, man träffade kompisarna nästan varje eftermiddag/kväll, åtminstone på sommaren. Man kunde bara kila över och ringa på, numera måste man nästan boka tid och är rädd för att störa. Det finns för mycket på TV, datorer och mobiler så man glömmer att vara social och att prata med varandra på dator/mobil är absolut inte detsamma. I fikarummen märker man ofta av det, inte här på Komvux faktiskt men på mitt tidigare jobb på Tallink Silja. Där hade vi en soffa, kunde 3-5 yngre tjejer sitta med telefonerna i högsta hugg och vad gjorde de? Jo de spelade wordfeud och chattade med varandra!!! Bättre då att fixa ett Alfapet i stället och umgås på ett normalt sätt anser jag i alla fall.


 


Ja ja, detta var allt från mig för denna gång, lika huller om buller i skallen när jag ser igenom vad jag skrivit men det är vällan så som min hjärna ser ut inuti ha ha ha... Ha nu en fortsatt fin fredag.


Tjillevippen

Av Malin - 12 juni 2022 13:06

Ja denna helgen bara sprang iväg men inte ska man klaga, den har varit riktigt trevligoch jag känner mig redo för kommande arbetsvecka. Har bara kvar tvättstugan i eftermiddag. Just nu sitter jag och ser hoppning från Polen, ute skiner solen till och från, och när den kikar fram så blir det riktigt varmt ute. Nå, vi är bara i början av sommaren så jag ska nog hinna ligga ute och sola i vanlig ordning för av någon anledning känns det som att vi kommer att få en kanonsommar här vid norrlandskusten :) 


 


Natten mot lördag kom C förbi och sov över, han var här för att jobba som ordningsvakt för Kommunen men denna gången med bil. Jag var rätt säker på att det skulle bli väldigt lurvigt ute på stan, dels pga studenten men även för att det var premiär för den nya nattklubben i källaren på Folkets Hus men det var så lugnt att de fick sluta 2 timmar tidigare. Det gjorde ju inte mig något, fick vi ju lite mer tid tillsammans. Så hade han med sig en liten gåva, han gillar ju snygga underkläder så 3 par stringtrosor i spets gav han mig, snygga färger hade han också valt och passande för sommaren. Måste jag bara se till att sola rumpan också så att det ser extra snyggt ut ha ha ha,  för just nu skrämmer jag nästan mig själv med min bleka kropp. Jämför jag mig med andra så är jag inte blek blek men för att vara mig så är jag väldigt blek. Nå, det ska åtgärdas snarast :)


 


Till de rosa trosorna kommer min nya klänning passa bra ha ha ha... Jag har ju aldrig varit rosa av mig, har mest alltid använt svarta kläder men senaste åren har jag börjat gillar färger igen, kan det ha med åldern att göra? :))

De som verkligen känner mig skulle bli chockade om de såg den, jag gillar kombinationen orange och rosa så jag kunde inte låta bli att beställa den då min trotjänare börjar ge upp. Jag går nämligen aldrig ut i klänning men det är så skönt att ha hemma om sommaren :) Så, här är klänningen som jag tror kommer redan till veckan, beställd från BonPrix så då vet ni som kan era postorderföretag att den är bra i pris :) 


 


Sent på fredag fick jag en annan överraskning :) Ni som följer mig vet ju att jag är galen i tävlingar och ställer upp i de flesta jag hittar :) Så jag var med i en tävling som en optiker hade, man skulle tagga en kompis som skulle behöva nya glasögon, med andra ord så vann man inte åt sig själv utan åt någon annan och det gjorde jag :) Så nu ska min bff Mari få nya glasögon till ett värde av ca 10 000:-. Jag hade defenitivt behövt detta själv men det är alltid roligt att kunna glädja någon annan :) 


 


Torsdagen däremot var inte så rolig efter lunch... Den började bra, jag vikarierade för en lärare som åkt till varmare land för att fira en släkting. Deras ordinarie klassrum var uthyrt så jag fick låna vårds i källaren, där finns ju en del utrustning och dels så ligger det en docka i sängen och den hajar jag alltid till på oavsett att jag vet att den ligger där :) Blir så att jag nästan tar ett steg bakåt när jag kommer in där ha ha ha... Hade bara 4 elever så det gick jättebra, de fick studera själv och sedan skrev jag ner en massa ord med rätt många vokaler i som  de skulle skriva ner när jag uttalade orden. De skulle få sluta lite tidigare eftersom jag skulle på  mammografi, min far hade varit snäll och skulle skjutsa mig t.o.r så jag skulle hinna tillbaka till efter lunchen men ibland går det inte som man tror. Jag hade just skickat iväg eleverna när min mobil ringde, såg att det var pappa men i andra ändan en dam som sa att pappa hade fallit alldeles vid bilen och att de nu väntade på ambulansen. Nå, då visste jag att han i alla fall var i goda händer och eftersom han hade med sig Wilma så bad jag henne bara lämna upp henne i hans lgh så kunde jag hämta henne sedan. 15 min till jag skulle vara på mammografi, min kompis jobbar där och jag visste att hon skulle luncha så plingade henne och Nathalie var snäll och hämtade mig så att jag skulle hinna. Efter att ha sprungit längs korridorerna så kom jag dit ganska exakt på slaget. Astman var dock åt h-ete av stressen och springandet, inhalatorn hemma så jag fick sitta och hosta ett tag innan jag kunde prata igen. Nå, själva mammografin gick smärtfritt så nu är det bara att vänta på resultatet. Efter satt vi och surrade på en bänk då vi inte hunnit prata ordentligt på ett tag, blev så glad att hon hittat en kille att dejta, hon är så värd det och den killen kan skatta sig lycklig som fått henne i sitt liv. Vi ska ses här hos mig nästa fredag, då kommer hon och även Daniel, jag lärde känna dem på ett tidigare jobb jag hade. Sedan jag slutade -15 har vi brukat ses här hos mig, ära gott, surra och spela lite spel, oftast sista helgen i månaden men nu har det ju varit ett låååångt uppehåll pga pandemin så det ska bli roligt att ses igen. 

Efter hon åkt på jobbet igen knasade jag hem till pappa för att hämta Wilma, hon låg på sängen och tittade på ytterdörren och blev så glad när jag kom. Lillgumman undrade förståss vad som hände och klok som hon är visste hon ju att pappa var dålig. Han berättade efter att när han föll tappade han kopplet men hon for inte, hon satt kloss intill honom och fast det komm 4-5 tanter och hjälpte så satt hon vid honom och flippade inte ut glatt som hon annars brukar. De är kloka våra fyrbenta vänner. 

Åter igen så var hans kropp vätskefylld och det är därför han faller när det trycker på hjärtat och andra organ, han fick komma hem på fredag eftermiddag men ska tillbaka snart för vidare undersökning. Han fick ny vätskedrivande medicin som nu verkar fungera bra mycket bättre än den de på Apoteket bytte till. Nu har läkarna skrivit att denna inte får bytas ut så det ska förhoppningsvis inte behöva hända igen.


   


Så har det varit för mig de sista dagarna :) Upp och ner, så som livet för det mesta är. Nu återupptas hoppningen på ca 10 min så jag ska kila ut med Wilma innan men jag hoppas att ni alla har vackert väder och får en fortsatt fin söndag.


Tjillevippen

Av Malin - 8 juni 2022 13:11

Så var det ny vecka igen, nå nu är vi ju mitt i veckan så det känns ju bra. Tänk att även om man var ledig i tre dagar så är det inte nog, man skulle gärna ha varit ledig en dag till. Har inte gjort så mycket under helgen som var men fick i alla fall på söndag bakat en kaka, på receptet så lät den gudomligt god men den var faktiskt inte så speciell som man kunde tro. Var en sockerkaksbotten som man toppade med kola och flagad mandel. Bakade den till Mari skulle komma på kvällen så att jag hade något att fika. Hon hade med sig en massa muffinsformar så nu ska jag någon dag när jag är ledig eller någon kväll ta och baka muffins. Köpte igår Polly godis för att trycka ner i några av dem, inbillar mig att det kan bli bra då jag har sett att man gjort det någonstans men minns inte var. Nu sitter jag vakt på ett prov så jag passar på att skriva lite här.


Igår efter jobbet så blev jag liiiite lat och köpte mig en kebabtallrik hos Pizzeria Gudfadern, inte det nyttigaste men jisses så otroligt gott när man inte ätit det på ett tag. Brukar även köpa Schysst Käks kebabrulle bröd och fixa hemma och det blir också gott, sedan kan man ju då även fylla brödet med annat än kebab. Idag ska jag fylla brödet med varmrökt sik som min far överraskade mig med igår, till det min kalla dillsås och lite grönsaker givetvis, kommer nog att bli riktigt mumsigt. Helgen som var gjorde jag även lasagne efter ett nytt recept och den blev riktigt god, till den åt jag riven vitkål/morötter. Jag tycker att det är roligt att laga mat men det är tråkigt att alltid äta ensam. Nu går jag dock in i en årstid, sommaren, när jag äter mindre och är mer sugen på kallskuret. Något som jag äter till nästan allt är tzatziki, till allt det passar till i alla fall. Vattenmelon är en annan sak som jag älskar att äta på sommaren. Såg att många gör en sallad på vattenmelon, fetaost och grönsaker vilket jag tyckte såg riktigt fräscht och gott ut så det ska jag testa att snöra ihop. Har ni några recept på god ”sommarmat” så får ni gärna tipsa mig.


     


Nu är det inte länge kvar innan mitt kontrakt går ut här på Komvux, i slutet av månaden och from den 1 juli till början av augusti kommer jag att jobba som feriehandläggare. Efter det vet jag inte vad som händer men det löser sig säkert. I förra veckan efter jag vart och pratat med min kontaktperson på jobbtorget och kom in i klassrummet så ringde mobilen. Det var mitt gamla jobb som undrade vad jag gör nu förtiden, hon skulle ge vidare mina papper till personen som skulle ta över efter henne då hon skulle sluta så man kan ju alltid hoppas att de hör av sig till hösten då. Ett jobb är alltid ett jobb och där har jag många vänner som jobbar. Jag och ordinarie feriehandläggare satt för ett tag sedan och satte i ordning alla papper som feriejobbarna ska ha, och satte i kuvert så de kom iväg. Det är nu 3:e sommaren som jag hoppar in där så att hon kan få semester, så när alla andra tidigare gått på semester har jag i stället jobbat där. Förra året tog jag dock 3 v semester efter jag var klar där, det var faktiskt rätt skönt men jag ångrade mig lite då jag sedan inte hade lika många betalda semesterdagar som åren innan att ta ut vid loven, utan då fick jag i stället jobba när alla andra var lediga, dålig planering Malin…


 


Var det förresten någon av er som firade vår Nationaldag? Jag firade med att premiärsola på balkongen och tvätta kläder ha ha ha… Såg på kvällen på TV firandet från Skansen men annars firade jag inte mycket. Hittade en rolig bild med text från något ett barn sagt om Kungen och Nationaldagen, lägger in den här i slutet av inlägget. Var i alla fall en solig och fin dag för dem som deltog i firandet.


Nu ska jag fortsätta jobba med lite annat medan de skriver, 40 min kvar av testen. Ser att solen kikar fram, de har lovat regn till eftermiddagen/kvällen och jag hoppas att det håller sig borta till jag kommit hem. Sedan får det gärna ösa ner då jag tycker att det kan vara rätt mysigt att öppna balkongdörren och lyssna på regnet medan jag ser tv. Önskar nu er alla en fortsatt fin lillelördag.


Tjillevippen


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards