Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under juni 2018

Av Malin - 30 juni 2018 09:54

Så var helgen här, den startade i går kväll med att mina underbara vänner från mitt tidigare jobb hälsade på för lite surr och yatzy. Sov någon timme innan de kom så att jag skulle vara lite pigg i alla fall och som alltid hade vi trevligt :) 

På förmiddagen var jag duktig och gjorde Adana Kebab på 1.6 kg körrfärs och tyckte jag var rätt smart när jag ändrade form på dem ha ha ha... Normalt så ska man ju göra dem som avlånga rullar att lägga in i  bröd men jag gjorde dem som större hamburgare så att jag i stället kan äta dem i pitabröd :) Ska idag göra rödlökssalladen till och i morgon grilla en till missagen när salladen fått gotta till sig ett dygn. När jag gör Adana kebab så fryser jag alltid in dem råa så att det bara är att ta ut och grilla, superenkelt och gotti gott :) 

I förrgår hade jag redan kl 8 på morgonen 4 liter köttfärssås puttrande på spisen och idag ska jag göra köttfärsbiffar på 1.5 kg så kommer att bli ett litet matförråd i frysen... Såååå skönt. Ska även köpa några påsar morötter att riva, portionera och frysa in så jag har till biffarna. Känner mig rätt på med att fixa alla mat nu så att jag slipper fundera vad jag ska äta och framförallt äter även då gångerna jag inte orkar ställa mig och laga mat. 


   


Bingo då som vi var på i torsdags... Ja... Den bringade mig enbart erfarenhet igen, undrar när storvinsten eller åtminstone 500:- ska komma till mig. Mari vann i alla fall ett paket Gevalia i tombolan så hon behövde inte fara hem tomhänt ha ha ha... Nåja, vi hade i alla fall trevligt och vädret var perfekt då det var grått och lite regnigt så att det inte blev så varmt i bilen. 

Innan hade jag varit duktig och tvättat mina träningsskor, hade låtit det gå lite för länge så den ena fick jag inte riktigt ren trots att jag skriúbbade som en galning med nagelborsten som jag använder till det. Men de blev i alla fall renare än de varit och det var ju huvudsaken. 


 


Från det ena till det andra... Dejting. Kommer inte ihåg vilken morgon jag råkades hamna på TV4 där man tog upp ämnet och om hur dåliga vi Svenskar är på att dejta, att vi ses så allvarligt på det och det kan nog vara sant. 

Så snart man tänker på dejting så ser man en framtid med en människa och nästan dömmer ut dem innan man träffats. VI skulle nog vara mer som i tex Amerika där de ofta dejtar en massa. Som de sa i programmet att om man tex är på affären och ser någon som ser ut intressant, gå fram till personen, ta kontakt... Vad är det värsta som kan hända? Att de inte är intresserade och so what... Friskt vågat, hälften vunnet typ :)
Något som jag tycker var en bra idé var när de hade singelkorgar mot Alla Hjärtans Dag men varför inte sätta in det året om? Vi är ju liksom inte bara singel vid den högtiden :) Detta fick mig att tänka till lite och jag ska försöka att vara mer öppen för dejting framöver och inte se så allvarligt på det för jag har några som vill ses över en kopp kaffe men som jag inte velat träffa för att de inte känns "rätt". Men vem vet, kanske skulle kännas jättebra.
Så dejta mera tycker jag defenitivt att vi alla ska göra :))


    


Nä nu ska denna damen inta köket för att göra biffarna, är soligt och fint så håller det i sig ska jag inta solsängen efter lunch och vippa med tårna till någon bra musik. 

Ha en fortsatt underbar helg och kom ihåg om ni är singlar, dejta mera ;)


Tjillevippen


 

Av Malin - 27 juni 2018 16:37

Dagen när det var dags för avslutet med kuratorn, det känns konstigt att liksom "bli släppt" men jag tror att det ska gå bra. Hon hade pratat med läkaren som tyckte att jag skulle öka dosen på medicinen eftersom det gick så bra i början men jag sedan några veckor åter kommit in i en svacka där jag mått sämre igen. Så hoppas att det kommer att hjälpa till på traven så att jag kan fortsätta göra framsteg. Kommer dock att träffa henne en gång till då vi ska ha möte tillsammans med min nya arbetsförmedlare då min gamla går i pension. Känns tryggt att få ha med henne på första mötet så att han förstår hur jag mår och fungerar. Då det var sista gången så fick jag med en liten text som hon tyckte jag skulle sätta upp på kylskåpet och där är den nu... Mitt i prick.


 


Igår blev det ingen tut bingo :) När jag dagen innan satt och läste annonsbladet så såg jag att det är säsongsstart på tut bingon i Risön där vi trivs som bäst. Mysigt då det är utanför i en by, på en äng i stället för en asfaltparkering. Så i morgon ska vi vinna oss lite pengar var det tänkt ;) Men som vanligt vinner vi väl bara erfarenhet men spelar man inte så kan man inte heller vinna och någon gång måste väl turen vända. Ja jag vet, jag har vunnit mycket småvinster i utlottningar men nu skulle det vara välkommet med en större vinst så att jag kan investera i lite nya kläder. Skulle gärna ha något lite färggrannare då jag ser ut som damen i svart :))


 


Idag har jag som sagt varit till kuratorn före lunch så efter har jag hunnit ligga på balkongen. Det har varit helt underbart väder hela dagen och är så ännu, intog solsängen och njöt. Smorde in benen med den sista Piz Buin oljan jag hade kvar. Har sökt samma olja men den finns inte längre och motsvarande var slut överallt och hade tom utgått :( Så blev till att beställa klassikern Hawaiian Tropic som jag inte har använt sedan 90-talet :) Nå, den är i alla fall effektiv och luktar gott så jag kommer nog bli nöjd. Förstår dock inte varför jag numera har så svårt att bli brun om benen, tidigare har jag bara behövt visa mig ute i solen så har de varit bruna men inte nu... Nu får man pressa som en galning för att de ska få lite färg, tänk om de skulle bli lika bruna som man är i ansiktet och om händerna, då hade jag vart nöjd :) Nåja, sommaren kommer ju vara ett litet tag till så jag hinner nog få färg, känner mig så mycket fräschare och friskare när jag får lite färg.


 


Nu ska jag ta mig en skön dusch och sedan kanske jag tar och gör en laddning köttfärssås att frysa in. Måste göra lite pö om pö och fylla frysen med portioner igen.
Hoppas att ni alla får en fin eftermiddag och kväll och att ni som gillar fotboll får fira ;)


Tjillevippen


 




Av Malin - 25 juni 2018 19:59

Nå inte jag kanske men sitter framför TV:n och har på Lotta På Lisseberg... ;) Nu är som sommaren på allvar när det är Lotta på måndagar och Skansen på tisdagar och speciellt Morden i Midsomer på tisdagar och det sista är ett program jag tycker att de skulle kunna visa året om. Och efter en massa mord så visar de Mrs Brown's Boys, den serien är verkligen sjukt rolig :)) 


 


Men men men.... Jag kom just på.... I morgon lär jag ju missa Morden i Midsommer :( I början i alla fall eftersom jag och Mari ska på tut-bingo... Mari ska ju åk ner åt landet för att hälsa på dels sin syster så vi ville hinna med en bingo innan dess i alla fall, nå får se alla mord på play efteråt i stället. Får ju se Mrs Brown i alla fall :) 

Hoppas att vi denna gången får åka hem med lite mer pengar i plånboken och inte bara en erfarenhet rikare :) Det är i alla fall ett trevligt sätt att umgås, man tjattrar, spelar och har trevligt :) 


 


Idag har jag åter tillbringat lite tid på solsängen på balkongen, det var riktigt skönt eftersom det fläktade skönt med jämna mellanrum så där skulle jag ha kunnat ligga länge men man får ju vara lite försiktig när man inte har smort in med solskydd. Satt och sökte på nätet efter en Piz Buin som jag köpte sist vi var till Turkiet men den fanns inte längre och de liknande var slut på varenda sida jag hittade på nätet :( Så får nog gå till klassikern Hawaiian Tropic som man körde med på 80 och 90 talet. Man blir som frustrerad när man har gillat något och så bytts det ut till något nytt och det gäller ju inte bara solskydd. 


Nä nu ska damen göra Lotta sällskap och sjunga Markoolios Mera Mål ha ha ha... Ha en fortsatt fin måndagkväll.


Tjillevippen

Av Malin - 24 juni 2018 19:45

Så underbart det var att i morse få vakna till solsken så efter Wilma hade vart ut på morgontoaletten och jag fått i mig frukost så intogs solsängen på balkongen. Slog på Turkiska radiokanalen Kral Pop, blundade och vippade med tårna till musiken och fick känsla av att ligga på stranden eller vid poolen i Alanya ;) Tänk vad lite som behövs för att man ska må bättre :) 


 

Tror att jag fortsätter sola på balkongen ;)


Igår var det midsommarlunch hos pappa, redan kl 8.30 när jag ringde så stod han och stekte köttet som sedan skulle få puttra till perfektion. Är det något han är bra på så är det att laga till kött, det blir alltid så otroligt gott. Till det blev det potatisgratäng, bearnaisesås och grönsaker. Till efterrätt hade han köpt en tårta och lite lösgodis då han visste att Kenny & Åsa som skulle komma älskar lösgodis men sällan har det hemma :)
Så för fårsta gången på lääääänge så åt jag med fler än bara pappa och nog gick det bra, var trevligt att träffa dem då jag inte sett dem sedan okt förra året då de varit i Spanien till i slutet av maj. Fick Wilma träffa sin "kusin" Zam så det blev en del bus, lilla damen var så trött när vi kom hem så att det blev ännu en dag när hon inte ens gick till matskålen för att hon var så trött men idag så åt hon med råge efter sina 2 fastedagar ;)
Även min yngsta bror som bor i Stockholm överraskade med ett besök då han åter börjat pola med sitt x som han bodde med för ca 25 år sedan. Har alltid gillat henne så hon är välkommen ;) Och vilken skillnad på honom mot mig... Sedan jag gifte mig har han betett sig som ett j-a stolpskott. Han har inte hälsat när vi setts hos mina föräldrar, han har sagt att jag är bortskämd vilket jag funderat vad han grundat det på med tanke på att han vid det tillfället inte hade en enda j-a aning om vad jag gjorde för våra föräldrar när mamma var sjuk. Nu var det minsann annorlunda, så len i rösten, lyssnade, pratade som folk och var inte en skitdryg idiot längre. Hoppas att hon kan få ordning på honom så han får tillbaka den sociala kompetens han en gång hade. Ja ja, roligt i alla fall för pappa också att han kommer på besök lite oftare då A-K bor i Piteå och han flyger dit rätt ofta.


Skrattade när jag såg pappas dekorationer i köket innan alla kom... 2 muggar, en av Morgan från Ullared och en kopp med fat som han fick av min moster i julklapp men inte vågar använda sedan han fick reda på att den kostar ca 700:- ha ha ha... Men Morgan används nog tror jag :)


 


Nu ska jag ta mig en laxmacka... Kom på att jag inte tagit min medicin och den ska ju tas med mat men jag är inte speciellt hungrig så det får endast bli en laxmacka med isvatten och en nektarin. 

Önskar er alla en fortsatt fin söndagkväll.


Tjillevippen

Av Malin - 23 juni 2018 19:23

Och vilken midsommarhelg, blev då inte det vädret som man hade hoppats på utan ösregnet började falla vid lunchtid och idag är det grått, kallt och faller liiiiiite regn ibland men inte som igår. 

Igår var vi midsommarrundan där vi stannade till i Karungi för att hälsa på min morbror med fru, alltid lika trevligt att se dem. Lasse höll på att sätta upp staket för fåren & lammen så de fick nytt bete och Aila pysslade på inne. Lite kaffe, surr och svammel för Lasse och pappa är experter på oseriösa samtal ha ha ha... Plockade även blommor till mammas grav så att det blev midsommar där med eftersom mamma alltid älskade midsommar och blommorna. Fick med mig en laxbit så den gravas just nu, i morgon kan jag äta en mumsig laxmacka yummy. Finns det något bättre än egengravad lax på finn crisp suck... Längtar till i morgon kväll ;)


 


Idag så har vi varit hos pappa, när jag ringde till honom kl 8.30 så stod han redan och stekte karrékotletter till maten så han började tidigt :) Han var så stolt att han hade bytt till sommarduk och sommardynor på stolarna i köket plus att han verkligen hade skurat hela köket. Uppe på skåpar, i skåparna, kaklet osv... En storstädning :)
Min bror Kenny med fru kom och med var givetvis Wilmas "kusin" Zam som är en golden så nu är Wilma helt slut som artist. Hon har inte ens orkat äta efter vi kom hem utan gick omedelbart och lade sig ha ha ha... Lilla gumman, det tar på krafterna att fira midsommar. Min bror Peter från Stockholm överraskade också med sin nygamla flickvän som bor i Piteå numera så det var roligt att träffas. De var tillsammans för typ 25 år sedan och har nu hittat tillbaka till varandra så får se nu hur länge det tar innan han flyttar norröver igen.
Så det har varit en riktigt bra dag och kvällen kommer bli lugn och skön, ingen fotboll för mig utan jag ska se vad jag kan hitta att se på TV. Mysigt då det nu började ösregna och jag har öppen balkongdörren så man hör regnet. Underbart väder men i morgon får gärna solen komma åter ;)


Önskar er alla en fortsatt fin midsommarhelg och en fortsatt fin sommar.


Tjillevippen


 

Av Malin - 21 juni 2018 15:49

Så var torsdagen här och i morgon är det midsommarafton och därmed startskottet på semestern för väldigt många så idag när vi passerade campingen såg man att den börjat att fyllas med vagnar och husbilar :) Utomhusbadet var det också en del på då det även idag är riktigt fint väder och varmt i solen. Det har dock börjat blåsa lite precis som igår och då började regnskurarna på eftermiddagen.
När jag sett midsommarhelgens väderprognos ser det inte ut bra men de har ju haft fel gällande gårdagen och idag så... Bara att vänta och hoppas på det bästa.
Jag och min far ska i alla fall på den årliga rundan för att plocka midsommarblommor till mammas grav och till kolonilotten, på vägen brukar vi även stanna till hos min morbror för en kopp kaffe. På vägen hem brukar vi även snippa in på Rusta och ICA Maxi i Happis.
Vi ska inte grilla utan det ska vi göra på Midsommardagen när min bror med fru från Luleå kommer. Kommer nog bli trevligt och jag hoppas att inte bli alltför trött ;)


 


Ska i morgon handla lite i alla fall på ICA Maxi så vi har hemma, dels så måste jag köpa några burkar av den nya Trocaderon utan socker... Trocadero Zero... Kan jag också dricka något annat än isvatten när vi äter :) Den är verkligen sjukt god och som min väninna sa när hon provat den att den är godare en orginalet. Här har dock inte ICA den på 33cl burk utan bara 1,5 L flaska vilket jag inte vill ha så nu får jag passa på när vi passerar Happis ;)

På Rusta blir det till att köpa Wilmas ben Dental Stix som hon alltid får efter maten, det är otroligt vilka prisskillnader det är från affär till affär. De måste dock finnas hemma för annars har jag en vovve som efter maten sitter och psykar mig undrandes var benet är ha ha ha... 

Nä, vackert väder eller ej, jag har skallebang och ät trött så jag somnade först efter 2 och kl 6.15 tog jag morgonprommisen med Wilma. Så nu blir det natti natti för mig ett tag ;) he he he


Hoppas nu att ni alla får en riktigt trevlig Midsommarafton med familj och vänner och att solen skiner upp dagen.


Tjillevippen


 

Av Malin - 19 juni 2018 11:40

I morgon ska det handlas och börja bakas inför 50-årsfesten, ville inte handla idag när det är pensionärstisdag för då är det för mycket folk överallt så bättre att fara i morgon. Ska idag gå igenom recepten så jag vet vad jag ska baka, blir vällan några sorter i alla fall men inte för mycket då folk faktiskt inte fikar lika mycket som tidigare. Kommer så väl ihåg när jag bodde hemma och det gick mot jul, mamma började redan i slutet av november med julbaket och när det sedan kom främmande hade vi ett megafat med fika då det alltid fanns 20-25 olika sorter. Dessa förvarades i burkar i kartoner på balkongen under tak på vintern för frysarna räckte inte till. Det var det värsta jag gjorde, att gå ut med faten och plocka fika från burkarna när vi fick besök. Man var stelfrusen om fingrarna efteråt ha ha ha... Våran mamma var en hejare i köket och jag kommer aldrig i närheten av henne när det gäller bak och mat. 


 


Försökte just ringa för att prata med herrn som ska bli min nya arbetsförmedlare när Barbro går i pension, min livboj försvinner :( Hon har verkligen hjälpt mig så otroligt mycket och jag har henne att tacka för att jag är på rätt väg idag med mitt mående. Det var hon som såg hur jag mådde och kände mig så väl att hon visste att Malin lär inte kontakta psyk eller läkare själv om sitt mående så hon kallade in AF's egen psykolog. Denna nya herre har jag bara haft kontakt med 2 gånger långt tillbaka när jag fortfarande mådde bra och jag har fått för mig att han har mottot "my way or the highway". Därför ska jag ta tillvara på min kurators förslag om att boka in ett gemensamt möte där även hon är med så att han inte börjar pressa så att jag kraschar igen. Nå, nu var han på semester så får kontakta honom när han är tillbaka. Det ska nog bli bra, nu ska jag inte springa händelserna i förväg så jag blir orolig ;)


 


Måste bara berätta om ett meddelande jag fick från en för mig okänd man... Samtidigt som jag tänkte hur många galningar det finns så fick hans meddelande mig att skratta. Antagligen var han bara intresserad av sex men i stället för att som vissa skicka en bild på själva "vapnet" så skrev han ett meddelande där han berättade hur tänd han blev när en kvinna förnedrade honom medan han hade en plastkasse på huvudet.... MMmmm..... Tror ni att jag svarade? Njaaaa.... Inget som intresserar mig och defenitivt inte tänder på ha ha ha... Efteråt när jag raderat funderade jag på varför jag inte svarade och frågade om han föredrog ICA eller COOP kassar ;) Sa även åt min väninna att tillika måste det ju vara bra att han honom som kk för man behöver ju inte tycka att han är snygg eftersom han ändå tycker om att gömma sig under en plastkasse ha ha ha...  Snacka om att köpa grisen i säcken ;)


 



Nu ska denna damen ta och ge sin fyrbenta vän lite mat, vankas kött och ris så får hoppas att det duger ;) Hon är lite låg idag när det regnar men det går nog över. Önskar er alla en fortsatt fin tisdag och hoppas att ni har bättre väder.


Tjillevippen


 

Av Malin - 18 juni 2018 11:42

Ja måndag igen, en ny vecka med nya utmaningar men jag har inga just nu förutom den största av alla, att hitta tillbaka till sig själv från den jäkla depressionen.
Vaknade idag av ett härligt regn, övriga somrar har man inte velat att det ska regna men denna är ju våra gräsmattor och övrig gröda inte direkt bortskämda med regn så det är välkommen. Hoppas dock att midsommarhelgen kommer att bli fin.
På spisen puttrar ärtsoppan nu och i ugnen har jag filé på gång, Wilma har vart ut och jag har även kommit ihåg att vara in på HC för att höra när jag skulle till kuratorn eftersom alla möten låg på den gamla telefonen som gick sönder.
Nu sitter jag och mumsar lite russin, skrattade gott åt texten på påsen för tydligen kan man stoppa de små skrynklade sötnosarna i dem som är lite sura hi hi hi... Mer sådant på varor man handlar tack :)


 


Gårdagen tillbringade jag på balkongen, var så otroligt skönt med lite sol så solsängen åkte fram så slog jag på lite skön reggae och bara njöt :) Idag när det är grått skulle jag egentligen behöva se om tvättstugan är ledig men jag orkar helt enkelt inte längre än till tanken. Ärtsoppan har nu puttrat klart så den ska bara portioneras och få kallna innan den åker in i frysen, skönt att ha lite soppa där. Tror även att jag ska ta och göra en gulasch soppa någon dag, tycker att det är en bra middag med soppa när man varvar ner efter dagen i stället för att äta en tung middag. Naturell lättyoghurt med lite müsli är också gott och en frukt efter. Vid middagstid är jag sällan hungrig men något måste jag ju äta eftersom jag tar medicin och även för att hålla blodsockret ok.


Nu ska jag ta mig lite lunch, Wilma har redan fått lite filé i fodret och det for ner som tjofräs ha ha ha... Förstår det då hon matvägrat i två dagar, äter hon inte det som sätts fram så får hon vara utan. Huvudsaken att hon dricker och till slut är hon så hungrig att hon äter, det ska bara lukta "rätt" ;)


Önskar er alla en fortsatt fin start på denna veckan och avslutar med en annons där jag undrar om jag skulle slå till och köpa varan ha ha ha... Men några kondomer behövs då inte och nog skulle det vara bra tråkigt och sitta och slicka kletiga saker från tex armarna på sig själv ;)


Tjillevippen


 

  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards