Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

God Morgon Världen

Av Malin - 15 februari 2013 05:46

Så var fredagen här igen, konstigt hur den kan kännas speciell även när man är arbetslös och man ser fram emot helgen lika mycket som de med jobb. På tal om jobb så bjöd facket i går på semlor, var kul att se alla välkända ansikten på plats och jag hoppas att vi kan ha fler sammankomster framöver.


I dag blir en lugn dag, ska bara njuta av nuet och ta det lugnt. Prommis med vovven och hälsa på mina föräldrar, även tagit fram lite lammkött som jag tänkte tillaga i lergryta till middag. Det blir en Turkisk gryta som heter Güveç och här under har ni receptet, degen i kanterna skippar jag dock och jag våtlägger i vatten och inte mjölk:


Guveç för 4 personer

500 gr köttbitar av lamm el. nöt

1 st gullök

4 st vitlöksklyftor

1 st aubergine

1 st squasch

4 st grön avlång turkisk paprika

3 st tomater

4 msk olja

2 tsk salt & peppar


Hur gör man en riktig Güveç? Joo, hela grejen är att grönsakerna ska tillagas med sin egen vätska. Man ska absolut inte tillsätta någon vätska och sedan ska man även ha en deg i kanten så att det inte kommer in någon som helst luft. Tillagas i lerform.


1.Blöt lerformen med mjölk. Lägg i grytbitarna längst ner.

2. Skär löken i ringar och lägg över köttet, sedan hela vitlöksklyftor. Därefter skivad squash, skivad aubergine, paprika delat i fyra delar. Högst upp lägger du hackad tomat med lite olja&kryddor.

3. Lägg deg runt formen så att det inte andas.

4.Laga på 200 grader i ca. 1 timme.


Nej nu ska denna dam ta sig frukost, det är ju fortfarande tidig morgon så kanske att jag återkommer lite senare.


Trevlig Fredag Tillönskas Er Alla   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Onsdag 24 april 16:07

Ja dessa telefonmöten med AF, FK och rektorn gör så att min skalle flippar ut... Tur att jag idag bara suttit vakt på nationella prov så jag slapp tänka för övrigt. Jag gjorde i alla fall anteckningar gällande nästa telefonmöte med AF och det efter m...

Av Malin - Söndag 21 april 09:00

Nå, för all del, veckodagarna går ju också lika fort men man må ju få fråga i alla fall ;) Helgen har varit och är väldigt lugn, blev 4 dagar ledig för mig då jag i torsdags hade slut medicin att ta för ryggen men fredag morgon kom den med Early Bird...

Av Malin - Söndag 14 april 16:20

Ja, första veckan efter påsklovet gjord och så även helgen, hela veckan bara swishade iväg i en herrans fart. Kanske är så det blir när man trivs där man arbetstränar. Blev mycket Hooja i torsdags och eleverna var helt slut efter dansandet :)    ...

Av Malin - Torsdag 4 april 07:46

Ja så är det, i morse när jag var ut med Wilma vid 6.30 så blev morgontoaletten snabbt gjord då graderna visade -18. Länge sedan vi nu haft så kallt så man är inte van och till helgen verkar de även lovas lite snö men så brukar det ju vara om vårvint...

Av Malin - Söndag 31 mars 17:08

En dag kvar men en vecka ledigt för mig :) Hoppas att få lite mer ork så att jag kan göra en del här hemma, skulle vara så skönt.  I morse trodde jag att jg legat och blåst lite längre än vanligt, till jag blev påmind om att vi faktiskt har ställt ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<<
Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards